Portal
PORTALFORUMCHATSZUKAJPOMOCUŻYTKOWNICYGRUPYSTATYSTYKIALBUMDOWNLOAD
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM Strona Główna FIAT FREEMONT OPINIE FORUM
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Hak Holowniczy
Autor Wiadomość
Adi77 
CZŁOWIEK FORUM
Adi77


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Lut 2014
Posty: 154
Skąd: Puck
  Wysłany: 2014-05-08, 06:58   Hak Holowniczy

przy zakupie auta zdecydowałem że zamontuję hak z racji wykonywanego zawodu żeby czasami móc przeciągnąć niewielką łajbę(dealer wiedział jaki jest cel bo mu tłumaczyłem).i tak sobie nieświadomie ciągnąłem przyczepkę 1,5 tony aż do wnikliwszej kontroli.
policjant był nieugięty i mandat,ponieważ
-hak ma homologację na 1,8 tony ale jakieś dziwne wyliczenia dają mi max ciężar bez najazdu 450 kg i z najazdem 1,1 tony.
więc de facto nie mogę nawet lekkiej 750 kg ciągnąć bez hamulca najazdowego.
pytanie więc po co mi ten hak za extra kasę skoro jest jako ozdoba raczej.
może ktoś z forum ma inne dopuszczalne masy???
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 75000km Rok prod.: 2012
 
subuk 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Wrz 2012
Posty: 2851
Skąd: B-B
Wysłany: 2014-05-08, 07:14   

Niestety Freemont nie wiadomo dlaczego, koniem pociągowym w papierach nie jest ... :roll:
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 100000km Rok prod.: 2013
 
adszym 
ZNAWCA


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 482
Wysłany: 2014-05-08, 08:38   

Jako żywotnie zainteresowany możliwościami pociągowymi FF zasięgnąłem opinii kilku fachowców. Stwierdzili oni, że powodem małej masy dopuszczonej do holowania przyczepy jest sposób konstrukcji samochodu i mocowania haka do auta. Konstrukcje samonośne, jak FF muszą mieć "specjalnie" przygotowaną i wzmocnioną całą konstrukcję, aby mogły mieć zamocowany hak o udźwigu podobnym do pojazdów wyposażonych w ramę. Stąd w przypadku pojazdów z ramą tak duże możliwości pociągowe w porównaniu do aut takich jak FF. Inne powody to również nieco zbyt słabe hamulce.
  Silnik: BRAK Skrzynia biegów: BRAK
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-05-08, 09:39   

adszym - czytam to co napisałeś i zastanawiam się nad tym jak się sprawa ma np. w samochodach osobowych? Zasadniczo 98% samochodów osobowych, SUV-ów, Crossoverów to konstrukcje samośne. Nie inaczej pewnie jest z busikami typu ducato, transit, etc. A już wybitnym przypadkiem był maluszek ciągnący za sobą przyczepę kempingową Niewiadów, w której z powodzeniem mógłby zaparkować.

Zasadniczo każdy z tych samochodów mógłby ciągnąć tylko małą przyczepką. Jak się ma sprawa w przypadku większych przyczep kempingowych? Jak one w tej rzeczywistości radzą sobie na rynku?

Freemont to taki dziwny samochód, bo co do zasady to konstrukcja samonośna, ale pod podłogą jest wzmocniona podłużnicami ciągnącymi się od przedniej osi aż po tył samochodów. Może te podłużnice to lipa, może to są zwykłe blaszane profile. Lecz w testach zderzeniowych samochód zachowuje się wprost rewelacyjnie jak na takie rozwiązanie. Więc się one sprawdzają. Gdzie więc tkwi problem? W hamulcach - być może, ale od tego jest przecież hamulec najazdowy w przyczepie. Poza tym samochód ma jakiegoś elektronicznego strażnika, który inaczej zaczyna reagować gdy odkryje, że ciągnięta jest przyczepa. Przewidziano więc ewentualne zagrożenia w poruszaniu się takim zestawem.

Kiedyś na ten temat dyskutowaliśmy tu na forum i bardzie obawialiśmy się przekroczenia masy całkowitej zestawu, co nakazywałoby zakup winiety za przejazd drogami.

Podsumowując - może trafił się policjant - filozof, który postanowił się "wykazać"?
Przypomina mi się taka stara anegdota kiedy to młody policjant z drogówli zatrzymał kierowcę, który prowadził samochód z przyczpką, a na niej wiózł łódź. Młody policjant postanowił zakozaczyć i zapytał się kierowcy czy ta łódka nie jest przypadkiem za ciężka. Na to kierowca odpowiedział "nie wiem - jak ją upuszczę na wodę, to nie tonie". Podobno stary policjant opluł szybę w radiowozie gdy to usłyszał :-)
Masa najazdowa, masa wleczona - wszystko OK, tylko przecież zasadnicza częć ciężaru opiera się na osi przyczepy a nie na haku. Dodatkowo pewnie masa najazdowa jest zmniejszana przez hamulec najazdowy w przyczepie. Może to infantylne twierdzenie, ale przecież przyczepę można swobodnie podnieść za dyszel - jest odpowiednio wyważona. Skąd więc ta nadmierna masa nawet jeśli przyjąć, że pojawiają się siły dociążajace hak podczas hamowania? Jak ten bystry policjant zdołał wydedukować, że samochód i przyczepa nie spełnia warunków technicznych do poruszania się po drogach?
W ten sposób może robić wyniki na każdym kierowcy ciągnącym przyczepkę, bo relatywnie wraz ze spadkiem masy całkowitej samochodu drastycznie musi też spadać masa przyczepki z ładunkiem :shock:
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
adszym 
ZNAWCA


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 482
Wysłany: 2014-05-08, 10:06   

Temat haka oraz jeżdżenia z przyczepą był już poruszany tutaj:
http://freemont.pl/viewto...yczepa&start=15

Co do kontrolującego policjanta: przypomnę, zbyt ciężka przyczepa to również konieczność posiadania viatolla oraz dodatkowej kategorii prawa jazdy. I przyznam, że śmigając przez całą Polskę z kempingiem miałem nieco stracha przed kontrolą :-)
  Silnik: BRAK Skrzynia biegów: BRAK
 
subuk 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Wrz 2012
Posty: 2851
Skąd: B-B
Wysłany: 2014-05-08, 12:55   

NO fakt. Np bezpośredni konkurent Freemonta - Mercedes GL. też nie jest na ramie, a może uciągnąć murowaną szopkę ;-)
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 100000km Rok prod.: 2013
 
Adi77 
CZŁOWIEK FORUM
Adi77


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Lut 2014
Posty: 154
Skąd: Puck
Wysłany: 2014-05-08, 14:07   

ale ja miałem i viatolla i prawko abce.chodzi o to że w dowodzie jest pozycja O1 1100kg i O2 450kg
Mireks-nawet niewiadowa nie pociągnę :-( a maluszek mógł -dziwne trochę.w takim razie sprzedający powinien wiedzieć lub i poinformować że tak będzie.bo łajby 1,5 tony nie mogę ciągnąć mimo że sam hak ma homologację na 1,8 tony
to się mija z celem
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 75000km Rok prod.: 2012
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1965
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-05-08, 14:23   

W Stanach bez problemu Journey-e ciagną takie ciężary... To u nas durne przepisy niedopuszczają przekroczenia DMC... Bo powyżej już niby ciężarówka ? A że Freemont ciężki to tak wychodzi... 2000kg (Freemont) + 1100kg i juz masz 3100kg.... A to że się Fiat nie postarał o lepszą homologację, to kolejna sprawa :-x
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-05-08, 14:32   

Adi77 napisał/a:
ale ja miałem i viatolla i prawko abce.chodzi o to że w dowodzie jest pozycja O1 1100kg i O2 450kg
Mireks-nawet niewiadowa nie pociągnę :-( a maluszek mógł -dziwne trochę.w takim razie sprzedający powinien wiedzieć lub i poinformować że tak będzie.bo łajby 1,5 tony nie mogę ciągnąć mimo że sam hak ma homologację na 1,8 tony
to się mija z celem


Spojrzałem w dowód rejestracyjny i w opis.
O.1 - maksymalna masa przyczepy z hamulcem ->1100 kg
O.2 - mkasymalna masa przyczepy bez hamulca -> 450 kg

F.1 maksymalna masa całkowita pojazdu -> 2472 kg
F.2 dopuszczalna masa całkowita pojazdu -> 2472 kg
F.3 dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów -> 3572 kg
G masa własna pojazdu -> 1874 kg

Niestety O.1 przesądza o masie przyczepy :-(
Nawet jeśli przyjąć, że jedziesz sam i masz pełny bak paliwa i w ten sposób możesz pociągnac przyczepę o masie do 1500 kg (nie przekraczasz masy zestawu 3572 kg), to O.1 zamyka sprawę :-(
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
adszym 
ZNAWCA


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 482
Wysłany: 2014-05-08, 18:39   

tomek napisał/a:
W Stanach bez problemu Journey-e ciagną takie ciężary... To u nas durne przepisy niedopuszczają przekroczenia DMC... Bo powyżej już niby ciężarówka ? A że Freemont ciężki to tak wychodzi... 2000kg (Freemont) + 1100kg i juz masz 3100kg.... A to że się Fiat nie postarał o lepszą homologację, to kolejna sprawa :-x

Oj chyba nie do końca tak jest jak piszesz w USA. Analizując dokładnie sprawę holowania przyczepy ściągnąłem hamerykanską instrukcję do ińszego journeya i tam wagi holowanych przyczep są identyczne jak u nas.
  Silnik: BRAK Skrzynia biegów: BRAK
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1965
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-05-08, 23:08   

Po prostu ciężko mi uwierzyć, że taki klocek jak Freemont , ma dopuszczone tylko 1100kg przyczepę... Nowe Reno megane III kombi jak przed chwilą sprawdziłem w dowodzie ma 1500kg przyczepy... a mimo że fajna i bajerna, to ma tylko 66kW w dislu :mrgreen: A nie sądzę żeby konstrukcyjnie była mocniejsza.

Adszym , ile waży ta twoja przyczepa? czułeś jakiś dyskomfort w prowadzeniu auta?
Jak bym zapiął taką do Meganki, to by chyba w kosmos odleciała :mrgreen: :mrgreen:
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
adszym 
ZNAWCA


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 482
Wysłany: 2014-05-08, 23:35   

tomek napisał/a:
Po prostu ciężko mi uwierzyć, że taki klocek jak Freemont , ma dopuszczone tylko 1100kg przyczepę... Nowe Reno megane III kombi jak przed chwilą sprawdziłem w dowodzie ma 1500kg przyczepy... a mimo że fajna i bajerna, to ma tylko 66kW w dislu :mrgreen: A nie sądzę żeby konstrukcyjnie była mocniejsza.

Adszym , ile waży ta twoja przyczepa? czułeś jakiś dyskomfort w prowadzeniu auta?
Jak bym zapiął taką do Meganki, to by chyba w kosmos odleciała :mrgreen: :mrgreen:


Oczywiście czuć ciężar półtorej tony na haku. Jednak auto zbiera się bardzo dobrze. Wyraźnie lepiej niż moje poprzednie benzynowe Legacy ze 150 Km pod maską :-)
  Silnik: BRAK Skrzynia biegów: BRAK
 
ttmek 
ZNAWCA
ttmek


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Sie 2012
Posty: 634
Skąd: Leszno
Wysłany: 2014-05-10, 14:25   

mam taką samą przyczepę jak Adaszym i freemontem nie mogę ciągnąć a pegout 306sw (10 letni) ciągnie i nie poddaje się na kotroli....pradoks....ja hak mam jako wozidło do rowerów bo na dach chyba nie wrzuce.
_________________
_____________________
wyszczerz zęby
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 25000km Rok prod.: 2012
 
bg.gorniak 
ZNAWCA


FF/DJ: -----
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 09 Lut 2014
Posty: 840
Skąd: Lublin
Wysłany: 2014-05-10, 15:08   

Jedynie Jeep spełnia wymagania co do przyczep z większą masą.Uciąg około 3,5t z hamulcem najazdowym(posiadam starą mazdę mpv. masa własna 1810,masa całkowita 2370,dopuszczalna masa zespołu pojazdów 3870,przyczepa z hamulcem najazdowym 1,5t ,bez hamulca 600kg).Sam zastanawiałem się nad Jeepem.Oczywiście wszystko zależne od homologacji
_________________
bg.gorniak
  Silnik: ZASTANAWIAM SIĘ Skrzynia biegów: ZASTANAWIAM SIĘ
 
YNC 
PRAWIE U SIEBIE


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 31 Gru 2013
Posty: 137
Skąd: Łódź/Kutno
Wysłany: 2014-06-24, 11:24   

Dziś klikałem nowy CEPIK dostępny on line i wyszło że Bravo żony ma lepsze parametry niż FF jeśli chodzi o przyczepę....
Dla mnie to nie ma logicznego wytłumaczenia
Masa własna pojazdu: 1275 kg
Maksymalna masa całkowita ciągniętej przyczepy z hamulcem: 1300 kg
Maksymalna masa całkowita ciągniętej przyczepy bez hamulca: 500 kg

Chyba ktoś przy homologacji lekko przesadził przy FF
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 100000km Rok prod.: 2013
 
MISIO 
ROZKRĘCA SIĘ
TransformersArmada


Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 47
Wysłany: 2014-06-25, 06:43   

Bravo 1300 kg.

Moje Kochanie jeździ Fiatem 500, który może ciągnąć 800 kg z hamulcem przy masie własnej 927 kg /zgodnie z dowodem rejestracyjnym/ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mam wrażenie, że ktoś gdzieś po drodze dał ciała w dokumentach - niekoniecznie w Polsce.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 50000km Rok prod.: 2013
 
adszym 
ZNAWCA


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 482
Wysłany: 2014-06-25, 07:29   

Chyba jednak nie tylko w dokumentach. Homologacja journeya w USA jest identyczna.
  Silnik: BRAK Skrzynia biegów: BRAK
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-25, 07:59   

Już kiedyś pisałem. Przypuszczam, że problemem jest elektronika, która czuwa nad zachowaniem samochodu przy ciągnięciu przyczepy. Ktoś ją skalibrował na lekką przyczepę i poszło tak do homologacji :-/
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
NoTes 
ROZKRĘCA SIĘ
SEDICI 4x4 1,9 MJ


Dołączył: 05 Lis 2013
Posty: 15
Skąd: Rzeszów-wónyD
Wysłany: 2014-06-26, 09:48   

Dla porównania: moje SEDICI masa własna (G) - 1330 kg, maksymalna masa przyczepy z hamulcem (O1) - 1200 kg, bez hamulca (O2) - 400 kg. Też kiepsko, ale relatywnie lepiej (biorąc pod uwagę wielkość auta) niż we Freemoncie. Przyczepka bez hamulca na resorach i z amortyzatorami (wyrób znanej firmy z Radomia) zhomologowana na moje "życzenie" tylko na 400 kg :cry: (sama waży 200 kg), chociaż konstrukcyjnie obsłuży pewnie tonę. Niestety prawdą jest, że ciągnięcie nawet pustej przyczepki o DMC przekraczającej wartość masy przyczep (O1, O2) podaną w dowodzie rejestracyjnym auta naraża kierownika pojazdu na (w najlepszym razie) nerwową polemikę ze służbami kontroli ruchu drogowego.
_________________
Jeśli praca biurowa jest dla Ciebie za ciężka, to znajdź sobie robotę lżejszą od leżenia.
  Silnik: ZASTANAWIAM SIĘ Skrzynia biegów: ZASTANAWIAM SIĘ
 
ereres 
ROZKRĘCA SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 22 Kwi 2017
Posty: 12
Wysłany: 2017-07-24, 09:40   

Witam kolegów.
Też mam problem z doborem przyczepy ze względu na DMC. A dokładnie z DMC przyczepy. Nie może (DMC p-py) być za duże ze względu na duże DMC Freemonta. Wynika to z tego, że Freemont jest siedmioosobowy. Dodge Journey w większości modeli jest 5-osobowy rzadko siedmioosobowy i dlatego jego dopuszczalna masa całkowita jest znacznie niższa w wersji pięcioosobowej niż w wersji siedmioosobowej. W większości przypadków dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów czyli auta z przyczepą sięga w granicach trzech i pół tony. Im cięższy samochód tym mniejsza masa dopuszczalna przyczepy. Freemont ma prawie 2,5 DMC dlatego tylko 1100 kilogramów może mieć przyczepa. Jako że w Polsce samochodem osobowym można jeździć na prawo jazdy kategorii B i z takim prawem jazdy można bez dodatkowych uprawnień prowadzić zespół pojazdów do trzech i pół tony, dlatego Polski Instytut Samochodowy wydając homologację na samochody dopuszczone do sprzedaży w Polsce stara się utrzymać DMC zespołu pojazdów na tym właśnie poziomie. Dlatego też średnia zespołów pojazdów większości samochodów osobowych nie przekracza trzech i pół tony.
Innym bardzo ważnym czynnikiem przy wydawaniu homologacji są hamulce pojazdu, które przy Freemoncie nie są najlepsze. Nie chodzi bowiem o to by szybko ruszać albo jak dużą/ciężką przyczepę ciągnąć, tylko o to, by się w miarę bezpiecznie i szybko zatrzymać. I tu wracamy do początku czyli dużej masy własnej oraz dużej DMC Freemonta. FF spokojnie pociągnie przyczepę 3 tonową jak również utrzyma 70-90 km/h dozwolone przepisami ruchu drogowego na trasie. Problem pojawi się z chwilą gwałtownego hamowania, które przy standardowych hamulcach Freemonta nie wygląda najlepiej.
U mnie pozycja F3 w dowodzie rejestracyjnym jest pusta (kreski same są):-D dlatego przy ewentualnej kontroli Policji mogę się podpierać przepisami ruchu drogowego, które kierowcy z kategorią prawa jazdy B 96 zezwalają na prowadzenie zespołu pojazdów ( czyli Freemont z przyczepą) większej DMC. niż 3,5t ale nie przekraczającej 4250 kilogramów.
_________________
Chcę kultury na drogach ! Zacząłem od siebie !

  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: MANUAL Rok prod.: 2011
 
michu300 
CZŁOWIEK FORUM



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Lis 2015
Posty: 152
Wysłany: 2017-07-25, 16:31   

Ja mam wpisane DMC 2597, DMC zespołu 3697, przyczepy 1100kg. Czyli maks przyczepę mogę holować, pod warunkiem posiadania odpowiedniego uprawnienia.
Natomiast wspomniane Sedici niestety nie może holować przyczepy o masie 1200 kg, a co najwyżej 1000 kg, chyba że przyczepa wyposażona jest w hamulec uruchamiany z kabiny kierowcy, a nie najazdowy (ale prawie na pewno jest najazdowy) ;-)
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 43000km Rok prod.: 2014
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group