Portal
PORTALFORUMCHATSZUKAJPOMOCUŻYTKOWNICYGRUPYSTATYSTYKIALBUMDOWNLOAD
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM Strona Główna FIAT FREEMONT OPINIE FORUM
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Świece zapłonowe
Autor Wiadomość
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1978
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-03-21, 22:05   Świece zapłonowe

Ponieważ mam gaz, a jak pisałem wcześniej, świec jeszcze przy tym przebiegu nie zmieniałem (110kkm), postanowiłem to zrobić. Zaznaczam, że żadnych zauważalnych problemów z pracą silnika nie było, zastosowane u nas świece wytrzymają pewnie do 120kkm i więcej (irydowe), ale niby wszyscy mówią, aby przy gazie okres skrócić przez pół, a u mnie już dawno minęło to "pół" :mrgreen: :mrgreen:

Kupiłem świece DENSO, irydowo-platynowe SXU22HCR11S (platynowe końcówki elektrod) :

http://e-katalog.intercar...-zaplonowa.html

Jest to zamiennik dla OEM-owych champion-ów.

U sprawdzonego dostawcy jest taniej:

https://www.autodoc.pl/search?keyword=SXU22HCR11S

Po wykręceniu, stare świece wyglądały zużyte po tym przebiegu - miały poprawne kolory, bez śladu nalotów, zaolejenia czy przegrzania ale elektrody masowe były wyraźnie cieńsze w miejscu wyładowania, przez co szpara między elektrodami była większa niż książkowe 1.1 mm dla pentastara.

Po wymianie nie spodziewałem się jakiś cudów, bo silnik pracuje dobrze, a tu proszę :mrgreen: .
Nie tylko pracuje równiej (znikło delikatne drżenie przy włączonym D i hamulcu, takie wrażenie wyrywania do przodu, od samego początku tak było, czuł to tylko kierowca, pewnie wiecie o co chodzi), ale silnik stał się ewidentnie żwawszy, a jego praca wręcz aksamitna.

Jestem pozytywnie zaskoczony. Pytanie czy to lepsze świece, czy też sama wymiana na nowe to sprawiła. Czy po wymianie na OEM-owe Championy też taka zauważalna różnica jest? Wymieniał ktoś już świece?
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
Zigor 
CZŁOWIEK FORUM


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Sie 2015
Posty: 179
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2017-03-23, 09:16   

Też będę musiał wkrótce to zrobić także dzięki za szczegóły. Czy można to zrobić samemu czy raczej tylko u mechanika lepiej? :)
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 113000km Rok prod.: 2012
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2596
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2017-03-23, 10:05   

Ciekawe spostrzeżenie :)
Muszę kiedyś swoje wykręcić i pomacać.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1978
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-03-23, 10:07   

Tu masz szczegóły :

https://www.youtube.com/watch?v=wqO8wuz5XUc

Samochód inny, ale silnik ten sam i tak samo ułożony.

Generalnie jest trochę z tym roboty, bo niestety trzeba zdjąć kolektor powietrza, aby się dostać do świec. Jak masz trochę czasu (mi to zajęło około 1 godziny), zdolności mechanicznych i narzędzi, to spokojnie dasz radę. Generalnie wykonałem to sam, bo do ASO musiałbym oddać auto na pół dnia co najmniej, a auto było mi potrzebne.

Przy wymianie koniecznie radzę stosować klucz dynamometryczny!!!
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2596
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2017-03-24, 22:20   

Ochota jest. Zastanawiam się nad takim ustrojstwem zamiast klucza.

IMG_4359.JPG
Plik ściągnięto 4761 raz(y) 49,27 KB

  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2596
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2017-03-28, 15:32   

Klucz kupiłem nieco inny, ale działający w ten sam sposób. Poczytałem, że świeczki przy LPG zalecają wymieniać nawet co 30 tys km. Prawda li to,?
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1978
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-03-28, 16:06   

Może zwykłe tak, ale u nas fabrycznie są w miarę dobre irydowe Championy, wymiana co 144kkm normalnie. Pewnie z racji tego, iż cholernie "łatwo" się do nich dostać :mrgreen: :-P .

Moje przejechały w sumie 110kkm, w tym ponad 60kkm na lpg (no ale nie na suchym lecz na mokrym ;-) ) i wyglądały zdrowo, nic negatywnego w pracy silnika nie zauważyłem. Jedynym śladem zużycia były lekko cieńsze elektrody masowe w miejscu władowania iskry (zamiast przerwy 1.1 mm, było 1.2mm.)
Po wymianie wrażenia jednak są pozytywne, jak pisałem wyżej, tylko nie wiem czy to generalnie ze względu na nowe świece, czy też na to, iż wymieniłem na Denso.

Acha, i wszystkie świece ustawiłem identycznie (w miarę możliwości ze względu na max. moment dokręcenia), elektrodami masowymi do zaworów wylotowych (wtedy elektroda masowa nie "zasłania" iskry przed zaworami ssącymi. Nie wiem czy ma to znaczenie, ale widziałem kiedyś rozprawkę na ten temat z dosyć przekonywującymi ilustracjami, a także widziałem jak montują świece do podrasowanego chargera z pentastarem właśnie.

Klucz jest super!! Gdzie taki kupiłeś i za ile?
_________________
pozdr.
Tomek
  
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2596
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2017-03-28, 16:22   

Czytałem również gdzieś, że przerwa na świecy przy LPG może być ustawiona na 0,7 mm. Przy okazji do nich zajrzę.
Klucz, a właściwie adapter dynamometryczny, kupiłem dokładnie taki jak na zdjęciu. Firma Corona, ale są też identyczne pod innymi markami. Ceny internetowe od +/- 160 zł.

IMG_4429.JPG
Plik ściągnięto 4666 raz(y) 48,55 KB

IMG_4428.JPG
Plik ściągnięto 4666 raz(y) 45,84 KB

  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
wesmond 
CZŁOWIEK FORUM


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 01 Gru 2014
Posty: 173
Skąd: Gorzów Wielkopolski
Wysłany: 2017-07-27, 19:41   

maq napisał/a:
Czytałem również gdzieś, że przerwa na świecy przy LPG może być ustawiona na 0,7 mm. Przy okazji do nich zajrzę.
Klucz, a właściwie adapter dynamometryczny, kupiłem dokładnie taki jak na zdjęciu. Firma Corona, ale są też identyczne pod innymi markami. Ceny internetowe od +/- 160 zł.

Jaki moment ustawiłeś?
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 130000km Rok prod.: 2014
 
kaacka 
CZŁOWIEK FORUM
bzzzz


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 27 Sie 2016
Posty: 217
Wysłany: 2017-09-07, 13:12   

mój gazownik mówi "tylko nie denso"..... a mechanik że NGK i Denso to dwie bliźniacze firmy i on różnicy nie widzi...
zakładam Champion w oryginale - szczelina jest 1.1 (jak dobrze pamiętam), a słyszałem wielokrotnie o zaleceniach ustawiania na 0,7. jest tylko małe ale - czy doginając elektrodę nie powodujemy jej osłabienia ?? :idea:
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Rok prod.: 2014
 
verbea 
ZNAWCA
Dodge Durango 5,7 HEMI


FF/DJ: -----
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Lis 2014
Posty: 449
Skąd: Płock
Wysłany: 2017-09-11, 19:05   

Od 15 lat jeżdżę autami z LPG i nigdy!! nie ustawiałem przerwy na świecy. Zakładam świecę i spokojnie jeżdżę bez problemów. Myślę że kombinowanie z rodzajem świec, przerwą itp to klasyczny przerost formy nad treścią.
P.S jak instalacją będzie dobrana i dobrze zamontowana to będzie służyła bez problemów.
_________________
Fuck Fuel Economy
  Silnik: BRAK Skrzynia biegów: BRAK Przebieg: 175000km Rok prod.: 2009
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1978
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-09-11, 19:45   

Moim zdaniem żadnych zmian co do przerwy między elektrodami na świecach - raz że na pewno osłabia to elektrody, a po drugie, dobór przerwy został zaprojektowany w trakcie obliczeń i projektu komory spalania, nie bierze się to z sufitu. Oczywiście że lpg ma inną chrakterystykę (zwłaszcza w stanie gazowym), ale przecież jeździmy także na benzynie....

Po to jest sterownik, aby korygował czasy zapłonu, zależnie od rodzaju paliwa. Jak masz dobrze wyregulowany gaz, to moim zdaniem zmiana przerwy na elektrodach nic nie zmieni, a jak masz źle wyregulowany, to absolutnie nic nie pomoże.

Nigdy nie kombinowałem z przerwami na elektrodach świec, i zawsze było git.
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
kaacka 
CZŁOWIEK FORUM
bzzzz


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 27 Sie 2016
Posty: 217
Wysłany: 2017-09-11, 20:30   

a co jaki przebieg wymieniacie świece przy gazie ?
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Rok prod.: 2014
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1978
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-09-11, 21:06   

kaacka napisał/a:
a co jaki przebieg wymieniacie świece przy gazie ?


We Freemoncie, tak jak pisałem wyżej, wymieniłem przy 110kkm, gaz założyłem o ile pamiętam w okolicach 40kkm, więc 70kkm na gazie przechulały.

Wymiana wg. producenta ma być co 144kkm i pewnie by bez problemu dojechały - nic się nie działo negatywnego, elektrody wykazały oczywiście zużycie po oględzinach, ale w granicach normy przy takim przebiegu - te Championy są naprawdę dobre. Zobaczymy jak będą Denso wyglądały po podobnym przebiegu - zostawiłem stare Championy dla porównania.

Więc raczej zrobiłem to dla własnego spokoju i na wszelki wypadek :mrgreen:

Teraz mam nabite 120kkm, a więc z gazem 80kkm...
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2596
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2018-04-07, 22:56   

Moje takie. Na gazie 60 k.

40F64B2A-DA17-493F-B79E-C3A515E45C27.jpeg
Plik ściągnięto 2429 raz(y) 33,49 KB

E03D111F-D93A-44FC-A449-4E9FB0411470.jpeg
Plik ściągnięto 2429 raz(y) 33,78 KB

  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
Byq 
ROZKRĘCIŁ SIĘ


FF/DJ: JOURNEY
Dołączył: 08 Lut 2018
Posty: 87
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-04-09, 19:13   

Oryginalnie miałem championy, założyłem mopar - myślałem, że mopar robi oryginały i mi się nie podoba jak ten silnik chodzi, od czasu do czasu bardzo delikatnie jakby coś nie zagrało, takie bardzo słabo wyczuwalne zakrztuszenie na wolnych obrotach, na championach nie było tego efektu.
także dojeżdżę do 60kkm i wymiana na championy.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 66666km Rok prod.: 2014
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2596
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2018-04-10, 09:40   

A to ciekawe. A masz LPG? Przeglądałem nieco opinii i ludzie piszą, iż świece potrafią się kończyć nawet po 30 tys km, a nawet i 15. Dotyczy to zwłaszcza niemarkowych. Ja swoje chyba wywalę przy następnym przeglądzie, po 100 tys km. Do tej pory wymieniałem tylko w quadzie i w Maluchu, ale nigdy nie byłem w stanie ocenić czy należało to zrobić czy nie. Zawsze na zasadzie przeczucia, bo poprawy pracy silnika nigdy po tym nie obserwowałem.
Moje Championy nie wyglądają już zbyt dobrze chyba.

Tomku, a jak Twoje Denso?
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1978
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-04-10, 12:35   

Na razie jak tuż po wymianie :mrgreen:
Natomiast fabryczne championy są naprawdę dobre - myślę że nawet na gazie wytrzymają te zakładane 144kkm, jeśli instalacja LPG będzie wyregulowana poprawnie.
O te championy pytałem z 3 mechaników w USA - Biorąc pod uwagę, jakie przebiegi robią tam auta, to bardzo dobrze się o tej marce wyrażali :roll:

Natomiast bałbym się brać świece o marce Mopar - zdecydowana większość produktów jest dobra, ale tak naprawdę pod tą marką może być wszystko, byle spełniało ich standardy. Marka ta raczej bezpośrednio nic nie produkuje.
Skoro producent silnika, pomimo wielu jego elementów o marce Mopar, zdecydował się się na świece inne niż Mopar, co coś to znaczy.
Ja założyłem denso bo akurat ze świecami irydowo-platynowymi mam dobre doświadczenia. Ale niestety są droższe od chempionów, niewiele ale zawsze.
_________________
pozdr.
Tomek
  
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1978
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-04-10, 12:49   

Byq napisał/a:
Oryginalnie miałem championy, założyłem mopar - myślałem, że mopar robi oryginały i mi się nie podoba jak ten silnik chodzi, od czasu do czasu bardzo delikatnie jakby coś nie zagrało, takie bardzo słabo wyczuwalne zakrztuszenie na wolnych obrotach, na championach nie było tego efektu.
także dojeżdżę do 60kkm i wymiana na championy.


Wymień na championy, denso lub NGK, oczywiście pasujące.

Natomiast takie zakrztuszanie nie oznacza że akurat świece są do d..y. Sam wymieniałeś czy ktoś to robił? Dokręcał kluczem dynonametrycznym? Często błędy przy wymianie tak skutkują. Właściwe przykręcenie tego cholernego kolektora też jest kłopotliwe, łatwo o błąd i nieszczelność - a oprócz tego zalecają przy wymianie świec, wymianę także tych sześciu uszczelek kolektora - są na szczęście tanie. Ja je wymieniłem, dla świętego spokoju.
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
Byq 
ROZKRĘCIŁ SIĘ


FF/DJ: JOURNEY
Dołączył: 08 Lut 2018
Posty: 87
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-04-12, 19:50   

Wymieniał mi je mechanik, który mi naprawia auta już dobre 13 lat.
Nie jestem pewien, czy przypadkiem te świece nie miały naklejki na pudełku FCA, ale mogę mylić z innymi częściami, bo często te naklejki na częściach się przewijały, ale ten akurat mechanik mi by nie wcisnął byle czego, czyli jeśli kupił mopary to powinny być ok, natomiast mam świadomość, że to tylko marka handlowa.
Tym jak auto chodzi na świecach się nei przejmuję, bo wg mnie mieści się to w normie, już kilka świec przerabiałem w BMW 6cylindrowym i tam też były różnice w tym jak chodziły na świecach NGK, Beru, Bosch. W BMW M54b30 (3.0 rzędówka)ostatecznie najlepiej pasował mi Bosch robiony w Niemczech, natomiast w M52b25(2.5 rzędówka) lepiej chodził silnik na Beru.
Natomiast mimo wszystko mi nie pasuje ;)
Mam LPG, ale świece założyłem jak auto jeszcze śmigało tylko na Pb, zrobiłem z dobry 1000km na chamiopnach i kolejny 1000-1500 już na Moparach, jeżdżac tylko na Pb. Na LPG pracuje to dokładnie to samo.
Może, nie do końca mnie zrozumieliście, nie chodzi mi, ze silnik się krztusi, natomiast jego kultura pracy jest słabsza na championach.
W BMW jak wymieniałem na świece lepszego sortu, jakieś platynowe czy coś, to wymieniałem co 60kkm, w Peugeocie kupowałem zwykłe to wymieniałem co ok 25kkm - plus minus dwie wymiany oleju.
Wolę częściej wymienić, bo podobno jak świeca zaczyna w jakiś sposób niedomagać to wtedy cewka podobno szybciej pada - w Peugeotcie miałem jedną cewkę na 4 cylindry, także lepiej się opłacało wymienić świece ciut wcześniej, niż cewkę za 500zł.
pozdr
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 66666km Rok prod.: 2014
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2596
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2018-04-22, 10:37   

Tomku, a gdzie kupiłeś uszczelki pod kolektor dolotowy?
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1978
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-04-22, 14:39   

maq napisał/a:
Tomku, a gdzie kupiłeś uszczelki pod kolektor dolotowy?


A tutaj:

https://sklepjeep.redcart.pl/p/14550/2450663/uszczelka-kolektora-ssacego-gorna-mopar-fiat-freemont-3-6-v6-silnik-3-6-czesci-silnika-freemont-fiat.html
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2596
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2018-04-22, 16:25   

Dzięki. Świeczki będziem wymieniać niedługo.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group