Portal
PORTALFORUMCHATSZUKAJPOMOCUŻYTKOWNICYGRUPYSTATYSTYKIALBUMDOWNLOAD
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM Strona Główna FIAT FREEMONT OPINIE FORUM
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Błąd P2244 - sonda lambda
Autor Wiadomość
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-05, 06:47   Błąd P2244 - sonda lambda

Witajcie

Jakim programem można odczytać błędy w samochodzie?
Trochę straciłem rachubę w tym temacie. Interesuje mnie program na PC.

Pozdrawiam!
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
subuk 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Wrz 2012
Posty: 2851
Skąd: B-B
Wysłany: 2016-09-05, 07:11   

A to nie wiem, może tym, co chłopaki aktywują panel SRT przez kabel ?
Najłatwiej (ale zapewne też najmniej zaawansowanie) można aplikacją Torque na Androida / iOS przez BT.
Do interfejsu z allegro była też jakaś płytka z programami na PC, ale nigdy nie sprawdzałem :roll:
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 100000km Rok prod.: 2013
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-05, 07:22   

subuk napisał/a:
A to nie wiem, może tym, co chłopaki aktywują panel SRT przez kabel ?
Najłatwiej (ale zapewne też najmniej zaawansowanie) można aplikacją Torque na Androida / iOS przez BT.
Do interfejsu z allegro była też jakaś płytka z programami na PC, ale nigdy nie sprawdzałem :roll:


Sęk w tym, że nie mam interfejsu OBDII z BT. Mam tylko kabelek OBDII->RS232C->USB i jakiś prosty autonomiczny czytnik błędów przyłączany do gniazda OBDII.
Znalazłem wyczerpujące zestawienie błędów więc być może poradzą sobie bez programu na PC.
http://fiatklubpolska.pl/...obd-fiat-10730/

A jeśli chodzi o program, to chyba ten będzie wystarczający do podstawowej diagnostyki - MULTIECUSCAN:
http://www.multiecuscan.net/

A tutaj opis co i jak:
http://fiatklubpolska.pl/...4-2013-a-13189/
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
subuk 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Wrz 2012
Posty: 2851
Skąd: B-B
Wysłany: 2016-09-05, 08:37   

A co Ci się dzieje ?
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 100000km Rok prod.: 2013
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-05, 09:37   

subuk napisał/a:
A co Ci się dzieje ?

Dziś rano zapaliła mi się żółta kontrolka - piktogram silnika. Żadnych dodatkowych komunikatów ani problemów z samochodem. Jeździ normalnie. Po wyłączeniu zapłonu i ponownym uruchomieniu kontrolka nadal się świeci.
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2609
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2016-09-05, 09:41   

A nie masz jakiegoś zaprzyjaźnionego mechanika? Jak znajdziesz awarię, to sam będziesz naprawiał?
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-05, 09:58   

maq napisał/a:
A nie masz jakiegoś zaprzyjaźnionego mechanika? Jak znajdziesz awarię, to sam będziesz naprawiał?

Liczę na to, że to jakaś pierdoła i niepotrzebna jest interwencja mechanika. Jakiś chwilowy wygłup elektroniki chociaż nigdy dotąd nie miałem z nią problemów.
U nas wczoraj było zdrowe oberwanie chmury. Rano były głębokie kałuże - po drodze przejeżdżam prze dwie niecki, w których woda stoi na głębokość około 5-7 cm na całej szerokości drogi (objeżdżam miasto opłotkami - nierówna, zapomniana przez drogowców nawierzchnia). Osobówki spokojnie przez nią przejeżdżają, więc żadna z nich nie była dramatem dla FF. Przejeżdżałem jak zwykle ostrożnie. Kontrolka zapaliła mi się około 10 minut po tym zdarzeniu. Może to jest właśnie ten moment, w którym wilgoć przepuścił jakiś konektor. Wrodzona ciekawość każe mi sprawdzić co to jest zanim z tym pojadę do serwisu.
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2609
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2016-09-05, 10:07   

No to zobaczymy co będzie po pracy. Powinno już wyschnąć :)
Jak coś, to mam kolegę za Piasecznem :)
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
krzychu0727 
ZNAWCA



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Paź 2015
Posty: 252
Skąd: Tychy
Wysłany: 2016-09-05, 11:29   

mireks napisał/a:

Dziś rano zapaliła mi się żółta kontrolka - piktogram silnika. Żadnych dodatkowych komunikatów ani problemów z samochodem. Jeździ normalnie. Po wyłączeniu zapłonu i ponownym uruchomieniu kontrolka nadal się świeci.


Powiem ci co zrobiła znajoma jak wyskoczył jej "check engine"
Jechała do pracy, zapaliła się jej kontrolka, żeby "sprawdzić silnik", otwarła maskę, sprawdziła silnik, silnik był..., maskę zamknęła pojechała dalej. W pracy ucieszona, że naprawiła samochód - kontrolka po drodze zgasła :-D
Czasami i tak bywa ;-)
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 58000km Rok prod.: 2015
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2609
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2016-09-05, 11:35   

Ano :)

check-engine-a-idz-pan-w-uj.jpg
Plik ściągnięto 8538 raz(y) 45,95 KB

  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-05, 11:50   

krzychu0727 - nie wykluczam i takiej możliwości rozwoju sprawy:-) Póki co kontrolka nie gaśnie.
maq- dziękuję za informację i sugestię polecającą rzetelnego fachowca.

Zdiagnozuję sobie samochód i wówczas podejmę decyzję co dalej. Być może wystarczy prosta czynność wykasowująca błąd ponieważ za wystąpienie i zarejestrowanie błędu może odpowiadać jakieś nietypowe, jednorazowe i przypadkowe zdarzenie wykraczające poza tolerancję czujności OBD. Nie musiała go spowodować usterka 8-)
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
normi 
ZNAWCA



FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 08 Lip 2015
Posty: 430
Skąd: "miasto meneli"
Wysłany: 2016-09-05, 17:26   

Jeśli "sam" się naprawił to po ok.8-10 odpaleniach kontrolka zgaśnie , tak przeważnie jest we Fiatach . Ale błąd został zapisany i można to sprawdzić później na komputerze.
_________________
Pozdrawiam

FF 3.6
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 77777km Rok prod.: 2013
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-05, 19:01   

Auto zdiagnozowane. Kod usterki P2244 O2 Sensor Reference Voltage Performance.
Błąd czujnika wydajności napięcia odniesienia.
Usterka wskazuje na nieprawidłową pracą sondy lambda.

Ze wstępnych studiów wynika, że jest być może jakiś problem z ciągłością obwodu sondy lambda lub zaciął się zawór EGR i sonda lambda zmierzyła, iż silnik emituje zbyt niski poziom szkodliwych spalin względem tego, jak bardzo mocno jest wciśnięty pedał gazu. Zawór EGR nie zawraca części spalin do ponownego dopalenia. W innym miejscu doczytałem, że problem może też tkwić w zbyt mało wydajnym układzie paliwowym (zapchany filtr, uszkodzona pompa paliwowa) czyli ogólnie zbyt uboga mieszanka i w konsekwencji słaba moc silnika. U mnie z mocą silnika nie ma problemu. Silnik pracuje równo i przyspiesza liniowo.

Sonda lambda (czujnik zawartości tlenu) działa jak mini ogniwo. Jedna jej część tkwi w rurze wydechowej, a druga na zewnątrz rury. Jeśli w spalinach jest dużo spalin, to z powodu różnicy stężenia tlenu na dwóch końcach generuje ona napięcie w wysokość ok. 0,9V. Jeśli w spalinach jest więcej tlenu (uboga mieszanka), to sonda generuje napięcie ok. 0,1V. Jeśli komputer nie wykrywa tego wyższego poziomu napięcia, to znaczy że może być przerwany jeden z kabelków lub może mieć on przebicie do masy. Takie przebicie może na przykład wywołać duża wilgoć (woda przewodzi).

Przed kilkoma dniami miałem wizytę kuny. Nie widać gołym okiem, aby cokolwiek uszkodziła lecz być może akurat postanowiła się dobrać do instalacji sondy lambda, która jest niewidoczna od góry komory silnika ponieważ czujniki są powtykane tu za kolektorem wydechowym. Może w chwili gdy zrobiło się mokro, woda dostała się do nadgryzionego przewodu i komputer odnotował usterkę.

Za kilka dni wymiana oleju. Wówczas przeglądnę samochód od spodu. Może coś wypatrzę...
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-06, 18:59   

Błąd skasowany. Kabelek do grupy VAG okazał się niewłaściwy. Musiałem zakupić kabelek ELM 327 (40 zł).

Obserwacje - po skasowaniu błędu i uruchomieniu silnika błąd nie wyskoczył ponownie lecz w ramach testu nie wykonałem jazdy próbnej, więc nie mam pewności czy przyczyna błędu była dziełem przypadku czy faktycznej usterki. Sprawdzę to i dam znać.

Wnioski - albo miałem pecha i usterka wyszła w dziwnych okolicznościach, albo do mojej sondy lambdy próbowała się dobrać kuna, a usterka wyszła przy zalaniu felernego kabelka przez kałużę. Gdy już to stwierdzę, dam Wam znać.
[Edit] Pierwsza jazda i usterka nie wystąpiła ponownie.

Z innych ciekawostek. Do przeskanowania stanu samochodu użyłem programu MultiEcuScan wersja 3.0.
Program umożliwia przegląd takich parametrów jak stan zapchania DPF, ostatni przebiegi od czyszczenia DPF, średni czas czyszczenia DPF. U mnie wyniósł on zaledwie 7 minut. Stopień zapchania DPF wynosi ok. 84 % Wydaje się to bardzo dużo lecz w opisie wyjaśniono, że dopiero przy wartości ponad 200% należy pomyśleć o wypaleniu filtra cząstek stałych. Pytanie co to znaczy 100%? Co jest poziom referencyjnym jeśli 100% to stan przyzwoity? Dodam, że u mnie każdy procent odpowiada mniej więcej 1000 przejechanych kilometrów czyli ok 79 tys. km (połowa przebiegu do miasto i korki)

Program pokazuje stan degradacji oleju silnikowego. U mnie po 15 tys. przebiegu komputer wykazał degradację na poziomie 52%. Nie mam pojęcia skąd tak "równy" wynik. Czy wynika on z prostej zależności, iż każde przejechane 3 tysiące km równe jest degradacji o 10% czy też jakość oleju mierzy jakiś czujnik?

Program umożliwia przetestowanie wielu peryferii samochodu jak choćby zapalenie przednich lampek nad głową, ale również zaworu EGR w silniku. Można sprawdzić poprzez uruchomienie na przykład światła mijania, drogowe, kierunkowskazy, klakson i wiele innych jak choćby pracę tylnej wycieraczki. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ wszystko to jest sterowane prze komputer pokładowy. Manipulatory używane przez kierowcę nie sterują tymi funkcjami za pomoc prostej instalacji elektrycznej.
Równie zaawansowane testy można przeprowadzić w układzie klimatyzacji.

Ogólnie rzecz biorąc można zaglądnąć i przetestować zakamarki silnika, ABS, poduszek, automatycznej skrzyni biegów, ekranów, nadwozia, klimatyzacji i takich systemów jak kontrola ciśnienia w oponach, czujniki zbliżeniowe, etc. Niektóre moduły dają możliwość testowana, a niektóre tylko przeglądu np. poduszki powietrzne lub ABS. Można również kasować inspekcje olejowe, informować komputer o instalacji nowego zaworu EGR lub sondy lambda. Akurat te ostatnie czynności powinien wykonać serwis przy wymianie tych elementów. Niestety część centralek jest dostępna za pomocą tzw. niebieskiego kabelka, którego schemat zamieszczono tutaj: http://www.multiecuscan.n...hiclesList.aspx - ADAPTER CALBLE 5

W wersji 3.0 program umożliwia włączenie ekranu SRT (więcej o nim tutaj), co u siebie uczyniłem (wystarczy zwykły kabelek ELM). Zasadniczo w mojej wersji Freemonta część monitowanych parametrów jest martwa. Na przykład brak wskazania temperatury oleju oraz ciśnienia oleju. Innych mierzonych parametrów nie zbadałem ponieważ po uruchomieniu tego ukrytego ekranu nie objechałem samochodu. Do dyspozycji jest min. stan czujników przeciążania grawitacyjnego (!) oraz kąt skrętu kierownicy. Dla mnie bardzo ciekawym okazał się ekran, który pokazuje aktualny moment obrotowy i moc podawaną w kilowatach.

Wersja 3.2 umożliwia dodatkowo uruchomienie świateł DRL przy czym można wybrać które lampy mają pełnić ich funkcje - drogowe, mijania czy przeciwmgielne. Opis sugeruje, że opcja zadziała tylko z automatyczną skrzynią biegów.
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-12, 17:19   

Usterki ciąg dalszy P2244.
Błąd po wykasowaniu po kilku dniach powraca. Wizyta w ASO w celu wymiany oleju oraz oględziny samochodu od spodu nie wykazały żadnych szkód po kunie. ASO wykasowało usterkę lecz w tym samym dniu powróciła. Dowiedziałem się przy tym, że nie jest to usterka wynikająca z uszkodzenia której z części. Jest to skutek procedury samotestowej, której raz na jakiś czas lambda nie przechodzi co jednak nie oznacza, że silnik podczas jazy sypie błędami. ASO nie bardzo ma pomysł w czym problem i jak go skutecznie zdiagnozować. Sugerowali zmianę lambdy i kilka dni testów.

Póki co zmieniam stację benzynową. Może to w paliwie tkwi problem?
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
dmytryk 
ROZKRĘCA SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 15 Sty 2015
Posty: 11
Wysłany: 2016-09-16, 12:08   

mireks napisał/a:
Auto zdiagnozowane. Kod usterki P2244 O2 Sensor Reference Voltage Performance.


Hi, Mireks, and all the guys out here,

first of all, sorry for writing in English, unfortunately, I don't speak Polish.
I'm from Ukraine, I own Fiat Freemont AWD 2.0 Auto since late 2014 and I've been having the p2244 problem since my car had ~150km on odometer!

Basically, I'm still experiencing it intermittently (for 2 years now almost).

What has been done so far (under warranty) :
- lambda-related wiring checked and re-checked numerous times
- lamda replaced
- service campaign was carried out: 10.17.14 (EXHAUST GAS TEMPERATURE SENSOR) - details attached
- extensive ECU checks performed (including side-by-side checks with a different Freemont standing by)
- after my complaints to FCA Italy, they asked me to change the service station and provided, actually, the same instructions to the new station. New station again carried out all the checks above --- still no luck, the problem occurs.

There's one more step related to p2244 fix (according to FCA instructions) --- ECU replacement. This was ordered once back ago in 2015, but wasn't carried out because at the time it had to be done p2244 wasn't being displayed (and, so, they assumed it was gone!). It's annoying, because it again showed after ~10.000km, but now there's no spare ECU available and it had to be ordered again.

So now I'm waiting for dealer decision on what to do next, probably we might come to ECU replacement eventually but no clear plans.

At the same time, I hardly believe in ECU malfunction. Specifically due to fact of the problem intermittentness and positive results of the tests carried out.

My other observations:
- usually p2244-00 is accompanied also by B1751-15 (reported by DDM and PDM) -- door courtesy lights short-circuit / line break. No need to say that courtesy lights work absolutely fine
- also, sometimes p2244-00 is accompanied by B21DD-84 (again, reported by DDM and PDM). This code is about PDM and DDM detecting low system voltage
- after p2244 comes on I observe slight performance degradation and comsumption growth
- after p2244 comes on I start observing quite frequent gear shifting "errors" (late shifting / hard shifting). I'm not 100% sure it's related, but if all the above is caused by voltage irregularities --- it might be related (as a side sympthom)
- problem seems to start occuring frequently / stop occuring frequently after mechanical interventions. For instance, I ran more then 10k without the problem until I left the car for ABS module recall campaign (R61). After that it started to occur frequently (daily). Then they carried out lambda / egr wiring replacement (10.17.14 campaign) to me and, again, I ran around 5k without issues afterwards. Then I had a regular 30k maintenance and it's now happening again frequently (did it a week ago). So it might be related to mechanical things: contacts or wiring which are accidentally affected by mechanical actions at dealership.

So, for now I believe this is either a wiring / connectivity issue or battery / control module issue causing voltage drops / cuts in either of these systems. As long as problem is intermittent it means that the failure (whichever it is) is definitely not permanent.

That's all I have for now about the problem.

Ah, yes, p2244 can be diagnosed by generic ELM327 devices. B1751 and B21DD --- no. I had it detected only with WiTech Plus by dealership. Maybe special cables will make them discoverable by ELM327 as well, don't know. I have a cheap bluetooth one and I'm not planning to invest into anything like that while car is under warranty.

So, my current state is: p2244 cleared again yesterday by dealer. Waiting for it to pop-up again, then will pursue dealership on next steps. If that doesn't work, will attempt to contact FCA again.


I'm now got used to the issue (that's sad :(((( ) but I'm absolustely serious about getting it fixed nevertheless.

I will appreciate any updates on your experience with this problem. I also promise to report any news, if I have them.
Maybe we can help each other at least by sharing information.

p2244-10.17.14.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 452 raz(y) 867,91 KB

  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 48800km Rok prod.: 2014
 
michu300 
CZŁOWIEK FORUM



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Lis 2015
Posty: 152
Wysłany: 2016-09-16, 13:17   

I am not sure if it helps, but in my case, simply lambda replacement worked. Suggestion to change service station was done in my opinion due to inproper lambda replacement.
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 43000km Rok prod.: 2014
 
dmytryk 
ROZKRĘCA SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 15 Sty 2015
Posty: 11
Wysłany: 2016-09-19, 10:11   

michu300 napisał/a:
I am not sure if it helps, but in my case, simply lambda replacement worked. Suggestion to change service station was done in my opinion due to inproper lambda replacement.


Yeah, that was my assumption as well when they asked it. But the new station carried it out again and the problem still occurred :/ (well, at least they told me they did it and I hope I could trust them).

Still, michu300, did you have right the same symptoms, p2244? At what mileage? And how was it occuring, something similar to my case (intermittently) or it was a permanent error?
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 48800km Rok prod.: 2014
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-19, 13:32   

dmytryk napisał/a:

Hi, Mireks, and all the guys out here,

first of all, sorry for writing in English, unfortunately, I don't speak Polish.
I'm from Ukraine, I own Fiat Freemont AWD 2.0 Auto since late 2014 and I've been having the p2244 problem since my car had ~150km on odometer.


Hi dmytryk!

Thank you for your message and description of the problem.
In my case, the error occurred at mileage 78,000.

I have a problem only with error P2244. No other errors (information from FIAT Service).

This is not an error permanently damaged sensor but intermittent fault sensor operating out of tolerance. I noticed that an error occurs when I take off my foot off the accelerator pedal. Then there is the lack of exhaust gases. And then the ECU concludes a bad readings from the sensor.
Maybe then the sensor shows the exhaust gas, which is an obvious mistake. That's my suspicion...

In my opinion the problem may be associated with the male connector 4 Fig.2 oxygen sensor.

Please refer to the attatchment below - especially yellow fields.
Proper resistance of lambda sensore is 8 ohms. The difference greater than 0.8 ohm (10%) is the cause of the error. It may be only a dirty contact!
In my connector one pin seemed to be dirty. Preventively I cleaned all six. I do not have the results of my intervention yet (the intervention was 12 ago). However, after cleaning the engine is probably more dynamic. But maybe this is just my subjective impression.

In a few days I will write whether the error came back. After erasing most commonly mistake is back on the second day.

----PL---
Dziękuję za Twoją wiadomość i opis problemu.
W moim przypadku błąd pojawił się przy przebiegu 78 tysięcy.

Mam problem tylko z błędem P2244. Innych błędów brak (informacja z ASO FIAT).

To nie jest błąd trwale uszkodzonego czujnika lecz okresowy błąd pracy czujnika poza tolerancją. Zauważyłem, że błąd pojawia się wtedy gdy zdejmę nogę z pedału przyspieszenia. Wtedy silnik nie emituje spalin. Wówczas komputer stwierdza zły odczyt z sensora.
Może wtedy czujnik pokazuje spaliny, co jest oczywistym błędem. Takie mam podejrzenie...

W mojej opinii problem może być związany z męskim konektorem nr 4 Fig.2 sonda lambda.

Zajrzyj do załącznika poniżej - szczególnie żółte pola.
Prawidłowy opór sondy lambda wynosi 8 ohm. Różnica większa niż 0,8 ohm (10%) jest przyczyną błędu. To może być tylko brudny styk!
W mojej wtyczce jeden pin wydawał się być brudny. Prewencyjnie wyczyściłem wszystkie sześć pinów. Nie znam jeszcze wyników mojej interwencji. Jednak po czyszczeniu silnik jest chyba bardziej dynamiczny. Może jednak to jest tylko moje subiektywne wrażenie.

Za kilka dni napiszę czy błąd wrócił. Po skasowaniu błąd powraca najczęściej w drugim dniu.

OBD II Error P2244.docx
Word document OBD II Error P2244
Pobierz Plik ściągnięto 144 raz(y) 23,82 KB

_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
dmytryk 
ROZKRĘCA SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 15 Sty 2015
Posty: 11
Wysłany: 2016-09-19, 15:03   

Hi mireks, thanks for replying!

mireks napisał/a:
I noticed that an error occurs when I take off my foot off the accelerator pedal


This is exactly the same what happens to me! Every time it occured right after accelerator depressing or witihn few secods after that, running on idle.

Bad or dirty contacts was my idea at first place, actually. But after the station replaced the whole wire under that service bulletin... That wire contained the connector as well, didn't it? But problem still occurred (so far, just once) :/
At the same time, I've never looked into that connection myself. It will be interesting to see if the pins are dirty or not.

Let me know if you have any updates on your situation and I shall do the same.

---- PL (Google Translate) ----

Hi Mireks, dzięki za odpowiedzi!

mireks napisał/a:
Zauważyłem, że błąd występuje wtedy, gdy zdejmuję nogę z pedału gazu


To jest dokładnie to samo, co dzieje się ze mną! Za każdym razem, gdy doszło tuż po akceleratora przygnębiające lub witihn kilku secods Po tym, działa na biegu jałowym.

Kontakt zły lub brudne był mój pomysł na pierwszym miejscu, faktycznie. Ale po stacji zastąpiony cały przewód pod tym biuletynie serwisowym ... To drutu zawarte złącze, jak również, prawda? Ale problem nie wystąpił (do tej pory tylko raz): /
W tym samym czasie, nigdy nie spojrzał w związku z tym sam. To będzie interesujące zobaczyć, czy bolce są brudne, czy nie.

Daj mi znać, jeśli masz jakieś aktualizacje na temat swojej sytuacji, a ja zrobię to samo.
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 48800km Rok prod.: 2014
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-19, 15:38   

Please note that the procedure provides only change the cable and connector (thank you for the pdf!). Whereas the socket is not changed. Maybe the problem is in the the socket pins!
I am seeking the cause as well. Service said failure is difficult to remove because it is not permanently damage any part. They know as much as I do :-)

Zwróć uwagę, że procedura przewiduje zmianę tylko kabla i wtyczki (dziękuję za pdf!). Natomiast gniazdo nie jest zmieniane. Może problemem jest w pinach w gnieździe!
Również poszukuję przyczyn usterki. Serwis powiedział, że awaria jest trudna do usunięcia ponieważ nie jest trwale uszkodzona żadna część. Wiedzą tyle co ja :-)
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-23, 19:26   

Witajcie

Obym nie zapeszył, ale usterka została usunięta.
Wyjaśnię na wstępie, że zamiłowania jestem amatorem diagnostą i takie przypadki bardzo mnie ciekawią. Stąd samodzielna próba analizy i rozwiązania problemu, jakim zaskoczył mnie mój FF.
W piątym dniu po skasowaniu błędu już się nie pojawiła podczas gdy wcześniej samochód nie wytrzymywał bez wyrzucenia błędu nawet dwóch dni. Więc chyba jest OK.

Gdzie tkwiła przyczyna występowania błędu i jak została usunięta?
Otóż zabrudzeniu uległy styki (lub jeden z 6-u styków) gniazda typu męskiego pośredniczącego, do którego z jednej strony jest przyłączona sonda lambda, a z drugiej wiązka kabli od komputera sterującego pracą silnika (ECU)
Konieczne i zarazem wystarczające okazało się przemycie styków za pomocą zwyczajnego alkoholu.
Gniazdo znajduje się po prawej stronie silnika (patrząc w głąb komory silnikowej) u góry tuż pod grubą rurą łączącą filtr powietrza z turbiną. Dostęp do niego jest bardzo prosty lecz wymaga częściowego demontażu rury, co trwa jedną minutę. Całość operacji nie powinna zająć więcej czasu niż 10 minut przy intensywnym drapaniu się w głowę i nic się przy tym nie uda zepsuć bardziej niż jest. Odrobinę inicjatywy należy wykazać przy odkryciu sposobu rozłączania wtyczki ponieważ pozornie jest to niełatwe.

Jak już wcześniej to wyjaśniałem, komputer odnotowuje błąd P2244 wtedy, gdy odchyłka od domniemanego pomiaru stanu pracy sondy lambda jest większa niż 10%. Błąd jest wykrywany wtedy, gdy załączony jest bieg, i samochód dotacza się bez naciśniętego pedału przyspieszenia - nie emituje wtedy gazów spalinowych, więc może zdiagnozować stan pracy sondy. Przeliczając to na konkretne wartości - jest to zaledwie 0,8 ohma (lub więcej) czyli tyle co nic. W praktyce taki błąd może wywołać nawet brudny styk i tą właśnie drogą rozumowania poszedłem ja. Moje rozumowanie okazało się słuszne.
Inną sprawą jest dlaczego styki się wybrudziły skoro wtyczka jest hermetyczna (posiada uszczelkę)? Trudno to wyjaśnić.

Tak czy inaczej jest coś na rzeczy, bo skoro FIAT przewidział procedurę naprawczą (patrz pdf wcześniej) polegającą na wycięciu wtyczki od strony ECU i jej wymianę z częścią przewodów na nową, to problem jest powtarzalny w wielu samochodach. Czy faktycznie zawodzi wtyczka a nie gniazdo - trudno mi to jednoznacznie stwierdzić - moje wnioski po usterkowe wskazują na problem z gniazdem, a nie wtyczką.

A zatem jeśli pewnego dnia rozbłyśnie Wam lampka CHECK ENGINE i mechanik po diagnozie odpowie wam, że chyba uszkodzona jest sonda lambda (zapytajcie o numer błędu P2244), to zanim zdecydujecie się wydać 1200 zł (cena w ASO) na nową sondę lambda (plus usługa serwisowa 200-300 zł), zasugerujcie mu dokładne wyczyszczenie tego gniazda i kilkunastokrotne spięcie i rozpięcie wtyczki celem uzyskania lepszego kontaktu gniazdo-wtyczka. Koszt tej czynności nie powinien przekroczyć 20-50 zł jeśli pokażecie źródło problemu własnym palcem. W alternatywie jest pozostawienia w serwisie ok. 1400 zł i odkrycie, że usterka nie zniknęła, bo sonda lambda nie była przyczyną usterki.

Proszę moje wyjaśnienie traktować jako sugestię ponieważ nie mam jeszcze całkowitej pewności, że dobrze zdiagnozowałem i usunąłem usterkę :mrgreen:
I jeszcze jedno - mój freemonciak zupełnie zignorował próbę zasilenia go paliwem z innego koncernu. To nie w tym tkwiło źródło usterki.
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1984
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-23, 19:41   

Super że udało Ci się to zdiagnozować. :mrgreen:
Jak widać na powyższym przykładzie, jak zwykle najprostsza przyczyna jest powodem usterki.
Teraz to tantiemy od różnicy miedzy kosztami wg.twojego rozeznania a kosztami ASO powinieneś zbierać 8-)
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2609
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2016-09-23, 19:48   

Do wtyczki dałbym smar silikonowy. Zapezpieczy metal przed utlenianiem.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2889
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-09-23, 20:04   

tomek napisał/a:
Super że udało Ci się to zdiagnozować. :mrgreen:
Jak widać na powyższym przykładzie, jak zwykle najprostsza przyczyna jest powodem usterki.
Teraz to tantiemy od różnicy miedzy kosztami wg.twojego rozeznania a kosztami ASO powinieneś zbierać 8-)

tomek - tu akurat dopisało szczęście i banalna przyczyna usterki. To jak wygrana w LOTTO :-)
Normalnie takie zabawy kończą się zazwyczaj niepowodzeniem chociażby z tego względu, że nie sposób dotrzeć do wtyczki, za pomocą której jest przyłączony czujnik lub uszkodzone serwo (np. zawór EGR).

Rzecz w tym, że ASO chociaż posiada dobre narzędzia, może w ramach naprawy wymienić pół samochodu, bo szuka usterki po omacku. Usterka jest trudna w usunięciu, bo występuje okresowo i nie wskazuje na ewidentną awarię czegokolwiek. ASO nadal boi się Freemonta ponieważ mentalnie tkwi na poziomie pandy/punto/ducato. Przy usuwaniu usterek w naszych samochodach stosują więc metody siłowe - zakładają nową część i liczą, że będzie OK. Tymczasem w tym konkretnym przypadku ta metodyka może zawieść.
Mam nadzieję, że Kolega dmytryk z Ukrainy również znajdzie rozwiązanie problemu w moim opisie ponieważ jego ASO nie potrafi sobie poradzić z tym problemem.
Tantiemy przyjmę na zlocie :-)
maq - dzięki :-) Pomyślę nad tym. Narazie skończyło się na wymyciu ponieważ nie chciałem pakować do gniazda specyfiku, który mógłby mi pogorszyć sprawę. W sumie prawie 5 lat było OK, więc dlatego poprzestałem na czyszczeniu.
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group