Portal
PORTALFORUMCHATSZUKAJPOMOCUŻYTKOWNICYGRUPYSTATYSTYKIALBUMDOWNLOAD
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM Strona Główna FIAT FREEMONT OPINIE FORUM
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Nabicie klimatyzacji - parametry z nieautoryzowaneg serwisu.
Autor Wiadomość
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-04-30, 12:46   Nabicie klimatyzacji - parametry z nieautoryzowaneg serwisu.

Witam

Zdarzają się pytania dotyczące tego ile czynnika wchodzi do układu klimatyzacji.
Ponieważ moja klima w pewnym momencie przestała chłodzić, udałem się do nieautoryzowanego serwisu, aby zdiagnozować usterkę. Podejrzewałem, że uleciał czynnik chłodzący. I tak się faktycznie stało. W układzie pozostało go całe 18g :shock:
System broni się w takich sytuacjach w taki sposób, że sterownik nie pozwala uruchomić sprężarki pomimo tego, że lampki sygnalizacyjne informują o pracy klimatyzacji.

Miałem okazję przyjrzeć się procesowi nabijania klimatyzacji.
Według katalogu jakim dysponował serwis, do układu klimatyzacji powinno wejść 624 gr czynnika chłodzącego. Natomiast z naklejki na samochodzie wynika, że powinno go tam być o wiele więcej:

Tutaj nasz wątek.

Ponieważ takiej naklejki u mnie nie było, a ja nie chciałem sugerować czegokolwiek fachowcowi, do układu zostało nabite 624 gramy czynnika. Po tym zabiegu klima powróciła do pewnej sprawności lecz mam świadomość tego, że to tylko ok. 60% tego ile powinno się go tam znaleźć (diesel, klima trzy strefowa - 992 gr).

Na czym polega serwis klimy (moja obserwacja). Proces trwa ok. 35 minut.
Agregat serwisujący:
1) spuszcza pozostały czynnik z układu klimatyzacji a następnie podaje ilość odessanego czynnika.
2) Z układu odsysane jest powietrze. Tworzy się próżnia. Badana jest szczelność układu.
3) Do układu wtłaczane jest rozgrzany gaz (komunikat na ekranie agregatu - podgrzewanie gazu) Nie wiem jaki to ma cel - pewnie chodzi o wzrost ciśnienia w układzie i byłoby to logiczne. Najpierw więc układ przechodzi test na zasysanie powietrza z zewnątrz (stan próżni), a następnie na wypychanie gazu na zewnątrz (wzrost ciśnienia w układzie). Dlaczego tak? Bo niektóre nieszczelności pojawiają się gdy w układzie panuje podciśnienie, a niektóre gdy pojawia się nadciśnienie. Tak mi to wytłumaczył fachowiec.
Agregat sprawdza szczelność klimatyzacji podając wartość ubytku w milibarach. Jeśli ubytki mieszczą się w granicach 1-100 milbarów, to układ uznaje się za szczelny. Im mniej tym lepiej.
4) Do układu wtłaczany jest czynnik.
5) Koniec procesu.

U mnie agregat stwierdził ubytek na poziomie 23 milibarów. Według opinii fachowca układ jest szczelny.
Koszt usługi:
1) robocizna 100 zł
2) czynnik - 30 zł za 100 gram czynnika czyli w sumie 190 zł.

Inne ciekawostki zasłyszane od fachowca.
Ile rocznie ubywa czynnika z układu - 10-15%.
Dlaczego czynnik ubywa? Bo z czasem oringi i złączki łączące układ zaczynają się rozszczelniać. Szczególnie uciążliwa jest sól drogowa, która wraz z wodą dosyć intensywnie penetruje takie złączki tworząc w nich porowatą powierzchnię. I to właśnie przez te porowate powierzchnie ulatuje czynnik chłodzący. Zdarzają się też rozszczelnienia w chłodnicy klimatyzacji. W niektórych przypadkach są to mikropęknięcia, która otwierają się albo pod wpływem podciśnienia albo pod wpływem nadciśnienia. Detekcja odbywa się w świetle ultrafioletowym i jest upierdliwa.
Czy oszczędzanie klimatyzacji ma sens?
Nie ma sensu a wręcz szkodzi układowi, bo pracujący układ klimatyzacji w pewnym sensie konserwuje wszystkie elementy uszczelniające. Długo nieużywany układ po długiej przerwie w używaniu klimatyzacji potrafi się rozszczelnić i potrzebuje trochę czasu, aby odzyskać pierwotną szczelność. Jednak nie zawsze się to może udać.
To tyle.

Skorzystałem z usługi serwisu [EDIT] DZIAD

Pozdrawiam!
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
Michał wawa 
PRAWIE U SIEBIE



FF/DJ: JOURNEY
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Paź 2017
Posty: 114
Wysłany: 2018-04-30, 22:35   

W poprzednim samochodzie fiat croma po 10 latach eksploatacji postanowiłem nabić klimę weszło około 100g czynnika. Nikt mnie nie namówi na nabijanie klimy co roku bo to jedynie nabija portfel serwisowi.
  Silnik: 2.4 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Rok prod.: 2015
 
normi 
ZNAWCA



FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 08 Lip 2015
Posty: 427
Skąd: "miasto meneli"
Wysłany: 2018-05-01, 21:06   

Moim zdaniem jeśli jest wszystko w porządku to wystarczy raz na 3-4 lata podjechać do warsztatu odgrzybić , ozonować i "dobić' klimę .
_________________
Pozdrawiam

FF 3.6
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 77777km Rok prod.: 2013
 
wma 
ROZKRĘCIŁ SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 08 Mar 2018
Posty: 58
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-05-01, 23:03   

Mireks dlaczego polecasz gościa, który nabił ci klimę do 60%? Poza tym jeśli pozostało 18g to myślę, że jest spora nieszczelność, ale to się okaże.
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Rok prod.: 2013
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-05-02, 15:49   

wma napisał/a:
Mireks dlaczego polecasz gościa, który nabił ci klimę do 60%? Poza tym jeśli pozostało 18g to myślę, że jest spora nieszczelność, ale to się okaże.


Serwis skorzystał ze swojego katalogu. Obiektywnie nie mam nic do zarzucenia. Zrobił swoje według najlepszej wiedzy jaką posiadał o samochodzie. Może wcześniej ja powinienem zajrzeć do instrukcji obsługi. Być może tam znajduje się informacja o tym ile czynnika wchodzi do układy klimatyzacji. Nie zrobiłem tego.
A co do nieszczelności to również mam pewne obawy. Teoretycznie obieg jest wystarczająco szczelny, aby mieścić się w tolerancji rocznego ubytku czynnika. Przed zimą czynnika było jeszcze wystarczająco dużo, aby klimatyzacja działał sprawnie. Ile go było wtedy? Tego nie wiem.
Powrócę do tego wątku gdy coś mnie zaniepokoi.
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
wma 
ROZKRĘCIŁ SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 08 Mar 2018
Posty: 58
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-05-02, 23:56   

Nie wiem jak we freemoncie, ale jak miałem peugeota to klima przestała mi działać kiedy czynnika było poniżej 50%. Oby było Ok. Daj znać.
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Rok prod.: 2013
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-05-28, 14:08   

No i niestety coś mi się znów pochrzaniło.
Klima stopniowo zaczęła tracić efektywność. Po stronie kierowcy nawiew dmucha powietrzem od zwykłego do gorącego. Zimnym powietrzem nie chce dmuchać. Po stronie pasażera jest OK, ale i tak klima ledwo daje radę.

Niby serwomechanizmy sterujące klapkami działają, ale i tak jest kiszka.
Zachodzę w głowę gdzie tkwi problem, skoro serwa działają :evil:
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1964
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-05-28, 17:20   

Może jednak masz nieszczelność i gazu coraz mniej, przez co efektywność sprężarki maleje.
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
wma 
ROZKRĘCIŁ SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 08 Mar 2018
Posty: 58
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-05-28, 17:37   

Wydaje się, że masz nieszczelność i świadczy o tym 18g czynnika. Miałeś mało nabite i szybko poszło.
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Rok prod.: 2013
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-05-28, 22:15   

Jestem nieco skołowany, bo fachman twierdził, że ubytek jest, ale plasuje się w przedziale niskich, znacznie niższych niż zazwyczaj.
Lecz pewnie macie rację :-/
Coś po zimie strzeliło albo się rozszczelniło :-?
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2018-06-13, 10:29   

W ciągu miesiąca ubyło 470 gramów czynnika chłodzącego - bardzo źle.

Już wiadomo w czym problem.

Doszło do rozszczelnienia przewodów tuż przy tylnym parowniku odpowiedzialnym za schłodzenie drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Czy ktoś coś miał takiego i sobie z tym poradził po umiarkowanych kosztach?
Serwis wycenił usunięcie awarii na 3 000 PLN, z czego 1800 zł to części i materiały :shock: :evil:

Nie jest jasne czy pękła rurka czy może nie trzyma jakaś uszczelka. Na planach nie widać, aby rurki ciśnieniowe miały oddzielne uszczelki. Raczej pewnie jest to wszystko zintegrowane, co nie znaczy że niemożliwe do naprawienia za cenę uszczelek. Zapewne któraś uszczelka przestaje spełniać swoją funkcję gdy w układzie powstaje wysokie ciśnienie, bo test próżniowy podciśnienia wykazuje szczelność układu. Więc same rurki muszą być szczelne.

Niestety według FIATA nie można wymienić pojedynczego uszkodzonego przewodu, ani jednej z jego części. Konieczna jest wymiana całego kompletu czterech przewodów łączących tył instalacji nawiewnej z przodem samochodu, gdyż są ze sobą zintegrowane. Jedna para obsługuje parownik (gaz R134a), a druga nagrzewnicę (płyn chłodniczy z silnika). Koszt elementu 1500 zł. Aby dokonać wymiany, należy w dodatku rozebrać tylne prawe zawieszenie ponieważ przewody są tak poprowadzone, że bez tej operacji wymiana elementu nie będzie możliwa. W połączeniu z kosztami pozostałymi robi się już niebanalna sumka (usługa serwisowa i gaz), o ile przy okazji nie trzeba jeszcze będzie wymienić jakichś dodatkowych gumek, uchwytów, etc.

Czy ktoś wie czy spotkał się z taką awarią i zdołał ją usunąć bez konieczności wymiany kompletu przewodów? Czy jest to możliwe?
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2569
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2018-06-13, 10:54   

Do autoryzowanych serwisów się zraziłem już dawno i nie tylko ja. Tam są ludzie szkoleni w zakresie wymiany elementów, a nie ich naprawy. Na przegląd pojadę, żeby gwarancji nie stracić i tyle. Kolega kiedyś Hondą był w serwisie, bo mu głośnik przestał działać. Powiedzieli, że do wymiany cała wiązka za 1500, ale sugerują (po cichu) jechać do serwisu niezależnego. Tam mu zlutowali kabel za 20 zł. Nie mieli tego w procedurach i kropka.
Sam osobiście kupiłem kiedyś rurki do Land Cruisera za prawie dwa tysiące. Po tygodniu czynnik chłodzący leciał jak z zarzynanego wieprza.
Sugeruję zasięgnąć opinii niezależnego serwisu klimatyzacji. Niech dokładnie zdiagnozują co jest uszkodzone i w jakim stopniu. Spawanie rurek jest problematyczne, bo ciśnienie w układzie jest niewielkie i nie od razu może być widać czy coś ucieka. Z dwojga złego jednak, to chyba wolę co 2-3 lata uzupełniać czynnik i ew. poprawić spawanie, niż rozbierać teraz połowę samochodu, a efekt i tak może być niepewny.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 95059km Rok prod.: 2014
 
Zigor 
CZŁOWIEK FORUM


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Sie 2015
Posty: 176
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-06-13, 15:29   

Ja miałem przy zakupie wyciek z klimatyzacji w przewodach idących pod autem, niestety również trzeba było wymienić całe rurki (koszt części ok. 1000zł). Dzwoniłem również po nieautoryzowanych i odradzali spawania, bo będzie to często się powtarzać i tak.

Poszukaj jeszcze używanych, z tego co pamiętam to były na allegro.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 113000km Rok prod.: 2012
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 1964
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-06-13, 20:38   

Sugeruję nie naprawiać tego w ASO.
Wydaje mi się, że kiedyś ktoś szukał na forum uszczelek między tymi przewodami i tylnym parownikiem - taki był u niego powód nieszczelności. Rurki były całe a ASO też chciało je wymieniać. Może ten ktoś się odezwie.
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 140000km Rok prod.: 2013
 
bg.gorniak 
ZNAWCA


FF/DJ: -----
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 09 Lut 2014
Posty: 839
Skąd: Lublin
Wysłany: 2018-06-13, 21:47   

Mireks. Szukaj pomocy poza ASO.Serwisy klimatyzacji powinny podołać wezwaniu
_________________
bg.gorniak
  Silnik: ZASTANAWIAM SIĘ Skrzynia biegów: ZASTANAWIAM SIĘ
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-06-14, 08:27   

Dzięki Koledzy za sugestie.

Mam wewnętrzne przekonanie, że problem tkwi w oringach. Na schematach poglądowych nie widać, aby były one tam stosowane lecz - tak jak wspomniałem wcześniej - wcale to nie oznacza, że one tam nie są montowane. Być może to jest integralna część całej instalacji podpodłogowej i dlatego nie występuje w ewidencji jako część zamienna. Trochę dywaguję, bo nie wiem jaka jest technologia uszczelniania wysokociśnieniowych układów. Niekoniecznie musi się ona opierać na gumowych uszczelkach. Jednak ten wątek o oringach w tylnym parowniku nie pozostawia żadnych wątpliwości w tej sprawie.

Musiałbym mieć niesamowitego pecha aby doszło do przetarcia lub przebicia rurek gdzieś w okolicach tylnego parownika. Są one w tamtym miejscu osłonięte jakąś otuliną. A widoczne fragmenty rurek nie wyglądają na uszkodzone lub skorodowane. Odbierając samochód z ASO dowiedziałem się, że w pozostałych punktach układ wydaje się być szczelny.

Napisze jak się sprawa skończyła.
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
arturg 
ROZKRĘCIŁ SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Gru 2017
Posty: 55
Skąd: myślenice
Wysłany: 2018-06-14, 10:22   

ja właśnie naprawiałem klime a dokładnie przewody do tyłnego parownika. pomiedzy przewodami a konektorem parownika idą oringi - blaszka z gumką. Są do dostania w ASO - ok 35 zł / komplet.
Jak mi zamontowali na oryginałach to ukłąd nie trzymał ciśnienia. Dopiero dołożenie drugiego oringu (zielony -nie wiem dlaczego) pomogło.

Potem próba ciśnieniowa azotem - godzina na 2 razy wiekszym ciśnieniu i trzyma

Klima nabita i jest OK
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 56000km Rok prod.: 2012
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-06-14, 13:40   

arturg napisał/a:
ja właśnie naprawiałem klime a dokładnie przewody do tyłnego parownika. pomiedzy przewodami a konektorem parownika idą oringi - blaszka z gumką. Są do dostania w ASO - ok 35 zł / komplet.
Jak mi zamontowali na oryginałach to ukłąd nie trzymał ciśnienia. Dopiero dołożenie drugiego oringu (zielony -nie wiem dlaczego) pomogło.

Potem próba ciśnieniowa azotem - godzina na 2 razy wiekszym ciśnieniu i trzyma

Klima nabita i jest OK


Królu Złoty!
U mnie musi być dokładnie ten sam problem!

A może zachowały ci się paragony albo numery identyfikacyjne tych oringów? Podziel się proszę w swojej uprzejmości tą wiedzą, bo w ASO jak nie podasz numeru części, to jej nie kupisz, no chyba że to widać w katalogu ePer. Bywa tak (przekonałem się), że jakaś część jest niewidoczna dla ePera przy tym modelu samochodu, a występuje w innym wehikule Fiata i pasuje jak ulał.

A w jaki sposób udało się dotrzeć do tych króćców? Zapewne z wnętrza samochodu czy może z zewnątrz od spodu? Wiesz to może?
Takie szczegóły też się przydadzą, bo jak podjeżdżam gdziekolwiek na warsztat, to w pierwszym odruchu fachury patrzą na samochód ze strachem i na początku mówią "nie da się - z tym do ASO" ;-)
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
arturg 
ROZKRĘCIŁ SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Gru 2017
Posty: 55
Skąd: myślenice
Wysłany: 2018-06-14, 14:36   

dostep jest od spodu po prawej stroni za nadkolem - wchodzą 4 rurki = jedna śruba - trzeba zdjąć tłumik z gumek i odchylić w dół

p/n czesci
K68100682AA 23.09 zł
K68152002AA 10,45 zł

tylko u mnie po założeniu jeszcze dokładali jakieś oringi

ceny z inter-auto kraków zakopiańska
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 56000km Rok prod.: 2012
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-06-14, 15:57   

arturg napisał/a:
dostep jest od spodu po prawej stroni za nadkolem - wchodzą 4 rurki = jedna śruba - trzeba zdjąć tłumik z gumek i odchylić w dół

p/n czesci
K68100682AA 23.09 zł
K68152002AA 10,45 zł

tylko u mnie po założeniu jeszcze dokładali jakieś oringi

ceny z inter-auto kraków zakopiańska


Dziękuję! 8-)
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
wma 
ROZKRĘCIŁ SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 08 Mar 2018
Posty: 58
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-06-14, 21:12   

arturg napisał/a:

p/n czesci
K68100682AA 23.09 zł
K68152002AA 10,45 zł

Mireks trochę lepiej to brzmi niż 3000zł?
Jestem przekonany, że to oringi nie rurki. Życzę powodzenia.
Pozdrawiam
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Rok prod.: 2013
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-06-15, 13:14   

wma napisał/a:

Mireks trochę lepiej to brzmi niż 3000zł?
Jestem przekonany, że to oringi nie rurki. Życzę powodzenia.
Pozdrawiam


Dzięki 8-)
Brzmi zdecydowanie lepiej. Jeśli przyczyna będzie taka jak wszystko na to wskazuje, to z pewnością zniknie jedno zero z tej kwoty.

Sprawdziłem w ePer obydwie części. Są to oryginalne oringi, które są docelowo instalowane na rurkach we Freemoncie. Widoczne były od samego początku lecz nie było pewności czy instalowane są na parze przewodów ogrzewania czy chłodzenia ponieważ brak przy nich odpowiednich opisów. Teraz stało się to jasne. Rozmiary oringów według ePer:
K68100682AA - 5/8"
K68152002AA - 3/8"
_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
mireks 
ADMIN



FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 21 Kwi 2012
Posty: 2886
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-24, 09:38   

No więc ciąg dalszy mojej awarii i być może finał.
Koncepcja zakładała sprawdzenie w pierwszej kolejności uszczelek przy tylnym parowniku.
Dostęp okazał się być banalny. Tak jak zasugerował Kolega powyżej, wystarczyło odchylić tłumik (odczepić w tylnej części nadwozia) i odkręcić króćce mocujące parę rurek do parownika. Nie ma żadnej potrzeby dostawania się do parownika od środka.

Co się okazało. Instalowane są uszczelki (w sumie 2 szt.), które w rzeczywistości są zbudowane z dwóch elementów: po zewnętrznym obwodzie z metalowej podkładki i po wewnętrznym obwodzie z gumowej uszczelki.
Uszkodzona była jedna z uszczelek (ta większa). Była ona wyraźnie skorodowana - miała wżery i białe przebarwienia. Doszło do pęknięcia i rozdzielnia metalowej podkładki. To sprawiło, że gumowa uszczelka, pomimo że się uchowała w całości, przestała w tym miejscu uszczelniać układ i prawdopodobnie to przez tą nieszczelność uciekał gaz. Został zainstalowany nowy komplet uszczelek i jak narazie jest spokój.
Naprawa zamknęła się w kwocie trzycyfrowej, z czego połowa to gaz (900 gr) i uszczelki.

Jednak absolutnej pewności co do szczelności układu jeszcze nie ma ponieważ jest jedna pięta Achillesowa układu. Otóż pod podłogą, tuż przy tylnej belce, komplet rurek ugina się w górę, wędruje nad belkę, a następnie podąża w stronę tylnego parownika. I na tym przegięciu podobno często dochodzi do rozszczelnień. U mnie ten obszar był wyraźnie zapocony. Zapocenie prawdopodobnie pochodzi od oleju uciekającego wraz z czynnikiem do atmosfery. Więc nie jest jasne czy rozszczelnienie jest, czy go nie ma go, czy też jest tak niewielkie, że nie ma sensu się nad tym rozwodzić. Jest jedynie podejrzenie, że występuje tam nieszczelność. Czas pokaże. Gdyby jednak okazało się, że układ jest nieszczelny, to - jak już wcześniej napisałem - usunięcie usterki poprzez wymianę uszkodzonego kompletu rurek to koszt na cito ok. 3000 PLN.
W każdym razie aparatura testująca układ nie wykryła ubytków. Więc być może już będzie OK.
Po przejechaniu 800 km z klimą i jednym miesiącu eksploatacji w cyklu miejskim nie zauważyłem, aby cokolwiek złego stało się z jej efektywnością. Wręcz przeciwnie klima aż za bardzo daje radę w upałach 28 stopni.

20180626_141116.jpg
Plik ściągnięto 1376 raz(y) 116,67 KB

20180626_141053.jpg
Plik ściągnięto 1376 raz(y) 149,7 KB

20180626_140935.jpg
Plik ściągnięto 1376 raz(y) 163,36 KB

20180726_172455a.jpg
Plik ściągnięto 1376 raz(y) 93,8 KB

_________________
˙˙ǝɔuoɹpǝıq ʍ ʎɹnʇɐıʍɐlʞ ǝıɔɾndnʞ ǝıu
  Silnik: 2.0 MJ 140 KM Skrzynia biegów: MANUAL Przebieg: 100000km Rok prod.: 2012
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group