Portal
PORTALFORUMCHATSZUKAJPOMOCUŻYTKOWNICYGRUPYSTATYSTYKIALBUMDOWNLOAD
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM Strona Główna FIAT FREEMONT OPINIE FORUM
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasady użytkowania skrzyni automatycznej
Autor Wiadomość
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 44 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 2076
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-03-31, 00:47   Zasady użytkowania skrzyni automatycznej

Jak w temacie. artykuł wiele wyjaśnia, nawet jak ktoś już jeździł automatem, choć nie jest długi. :mrgreen:
I odpowiada na moje pytanie dot. nieużywania N na czerwonym świetle :-P

http://www.magazynauto.pl...nic,nId,1055055 :-P
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 170000km Rok prod.: 2013
 
subuk 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Wrz 2012
Posty: 2851
Skąd: B-B
Wysłany: 2014-03-31, 06:47   

Podstawowa zasada dotycząca jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów to brak nadgorliwości. Podczas jazdy nie wolno wyrzucać na luz, a podczas postoju na światłach należy wcisnąć pedał hamulca i pozostawić dźwignię w pozycji D. Niepotrzebne uruchamianie N lub P podczas jazdy w korku prowadzi do przyspieszonego zużycia tarczek sprzęgłowych.

Właśnie w tym miejscu :-)
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 100000km Rok prod.: 2013
 
Wawa 
ZNAWCA


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 30 Gru 2013
Posty: 310
Skąd: ŁorsoŁ
Wysłany: 2014-03-31, 13:00   

Ten artykuł, to chyba na podstawie doświadczeń z lat 80-tych... ;-)
Poza tym nie ma co wierzyć dziennikarzom. :-P

W instrukcji na stronie 285 jest wyraźne napisane, że nie ma problemu z pozostawieniem pojazdu na "N" przy włączonym silniku:



Wypróbowałem też dziś opcję pozostwwienia na "D" i zaciągnięciu hamulca ręcznego. Działa! :shock:
Ale gorzej będzie jak hamulec nagle puści. ;-)
_________________
FF "Czarny Książę"
Aprilia Tuono V4
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 88000km
 
tomek 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 44 razy
Dołączył: 03 Paź 2012
Posty: 2076
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-03-31, 13:06   

Wawa napisał/a:
Ten artykuł, to chyba na podstawie doświadczeń z lat 80-tych... ;-)
Poza tym nie ma co wierzyć dziennikarzom. :-P

W instrukcji na stronie 285 jest wyraźne napisane, że nie ma problemu z pozostawieniem pojazdu na "N" przy włączonym silniku:

Obrazek

Wypróbowałem też dziś opcję pozostwwienia na "D" i zaciągnięciu hamulca ręcznego. Działa! :shock:
Ale gorzej będzie jak hamulec nagle puści. ;-)


Też wcześniej czytałem instrukcję, ale... Jak to zwykle bywa, są sprawy, które mogą a nie muszą spowodować problem, więc chyba będę się stosował do rad z artykułu, o ile będę pamiętał :mrgreen:
Przykład podobny z manualną skrzynią - trzymać na sprzęgle dłużej czy nie? :?: :mrgreen: W żadnej instrukcji nie napiszą, że nie powinno się tego robić, a życie pokazuje, że jednak coś się bardziej zużywa (w tym przypadku docisk?)
_________________
pozdr.
Tomek
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 170000km Rok prod.: 2013
 
Wawa 
ZNAWCA


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 30 Gru 2013
Posty: 310
Skąd: ŁorsoŁ
Wysłany: 2014-03-31, 13:11   

To prawda...
Pozostaje "wyczucie" i "zdrowy rozsądek". :-D
_________________
FF "Czarny Książę"
Aprilia Tuono V4
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 88000km
 
subuk 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 30 Wrz 2012
Posty: 2851
Skąd: B-B
Wysłany: 2014-03-31, 19:17   

Wawa napisał/a:

Wypróbowałem też dziś opcję pozostwwienia na "D" i zaciągnięciu hamulca ręcznego. Działa! :shock:
Ale gorzej będzie jak hamulec nagle puści. ;-)


Twój Freemont musiał się poczuć tak, jak Ty gdybyś chciał iść do przodu a Twoje portki były przyczepione sznurkiem do drzewa za Tobą ;-)
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 100000km Rok prod.: 2013
 
Wojtek7502 
ROZKRĘCIŁ SIĘ


FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 30 Lip 2015
Posty: 63
Wysłany: 2017-10-25, 18:58   

Czy zdarzyło się komus przełaczenie dzwigni podczas jazdy?
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 46000km
 
kruko81 
ROZKRĘCIŁ SIĘ


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Lut 2014
Posty: 93
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-10-25, 19:49   

Wojtek7502 napisał/a:
Czy zdarzyło się komus przełaczenie dzwigni podczas jazdy?

mi raz, wróciłem z wyjazdu gdzie jeździłem manualem z wypożyczalni i podczas ruszania chciałem zmienić bieg :)
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 59000km
 
niumin 
ZNAWCA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Lip 2012
Posty: 332
Skąd: Gorlice
Wysłany: 2017-10-26, 08:07   

Tak, zdarzyło. Nie ma w tym nic złego, póki nie będziesz próbował wrzucić wstecznego czy zablokować skrzyni w pozycji P. Długie toczenie się na N nie wskazane ze względu na niedostatek chłodzenia.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Rok prod.: 2012
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2827
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2017-10-26, 16:01   

W naszych autach przy ruszaniu trzeba zawsze mieć pewność, że bieg jest włączony. Szybkie wycofanie. A przykład i natychmiastowa jazda do przodu może sie okazać niebezpieczna dla skrzyni. Włączymy D i damy gazu, a bieg wskoczy dopiero po chwili, kiedy obroty będą już mocno podniesione.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 101101km Rok prod.: 2014
 
JackK 
ROZKRĘCIŁ SIĘ



FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 10 Sty 2019
Posty: 64
Skąd: Chorzów
  Wysłany: 2019-01-13, 17:02   Jazda z górki na N

Jako, iż do tej pory jeździłem tylko na manualu, mam pytanie odnośnie możliwości jazdy z górki na biegu N w automacie (w manualu często wrzucałem na luz z górki).
W instrukcji na stronie 242 pisze:
Cytat:
1. Nie przestawiać dźwigni zmiany biegów między położeniami P, R, N i D, gdy silnik pracuje na obrotach wyższych od obrotów biegu jałowego.
2. Przed włączeniem jakiegokolwiek biegu pamiętać o mocnym wciśnięciu pedału hamulca.

Z pkt. 1 wnioskuję, iż można z D przestawić na N (jadąc z górki) i potem znów na D (gdy się górka skończy).
Jednak pkt. 2 raczej temu przeczy - w podanym przykładzie jazdy z górki niezbyt sensowne byłoby wciskanie hamulca, by przełączyć z N na D.
Dodatkowo przy zmianie z N na D jadąc z większą prędkością, skrzynia z obrotów jałowych musi się szybko przestawić do obrotów wyższych. Nie wiem, czy to będzie mieć jakieś negatywne skutki dla niej.
Proszę o opinię doświadczonych użytkowników skrzyń automatycznych :-)
_________________
Zapraszam: http://doscniewoli.pl
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 212300km Rok prod.: 2015
 
normi 
ZNAWCA



FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 08 Lip 2015
Posty: 487
Skąd: "miasto meneli"
Wysłany: 2019-01-13, 21:20   

Bez problemu możesz wrzucić z D na N podczas jazdy (bez wciskania hamulca).
NIE WOLNO w czasie jazdy wrzucać z D na R lub na P bo zrobisz miazgę ze skrzyni !!!

TYLKO to nie ma sensu ?! , bo jak puścisz gaz z górki to FF prawie nie hamuje silnikiem .

Po drugie automat źle znosi jazdę na "luzie" , a jazda nawet w manualu na luzie raczej nie jest zgodna z ekodriving-iem i niekoniecznie zgodna z prawem , a nawet w niektórych sytuacjach bardzo niebezpieczna.
_________________
Pozdrawiam

FF 3.6
  
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 88888km Rok prod.: 2013
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2827
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2019-01-13, 21:31   

Absolutnie nie należy jeździć samochodem z górki na N. Spada wtedy ciśnienie oleju w skrzyni i znacząco zmniejsza jej smarowanie. Nawet na światłach nie zaleca się przekładać lewarka z D na N. Używa się go przy zmianie kierunku jazdy, lub przy gaszeniu samochodu. Niepotrzebnie uruchamia się wtedy mechanizmy w skrzyni biegów, a nie ma takiej potrzeby.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 101101km Rok prod.: 2014
 
NEOTRONIK 
OBSERWATOR
Journey jest bezpieczny, robiłem testy ;)


FF/DJ: JOURNEY
Dołączył: 06 Maj 2017
Posty: 10
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-01-14, 22:19   

A jak wygląda kwestia zmiany na tiptronik w trakcie jazdy, już mnie kilka razy kusilo ale brakuje odwagi, robił to ktos?
_________________
Journey jest bezpieczny, robiłem testy ;)
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 55000km Rok prod.: 2015
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2827
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2019-01-14, 22:28   

To w każdej chwili możesz zrobić. Tylko pamiętaj, że z automatem nie należy hamować skrzynią biegów.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 101101km Rok prod.: 2014
 
Byq 
PRAWIE U SIEBIE


FF/DJ: JOURNEY
Dołączył: 08 Lut 2018
Posty: 141
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-01-15, 18:38   

hej,

dlaczego nie należy z automatem hamować skrzynią biegów?
albo co masz konkretnie na myśli?
zjeżdżając z dużej górki gdzie potrzebuję małej prędkości, zawsze wrzucam na manualną zmianę biegów, zapina 2 lub 3 i zjeżdżam z minimalnym użyciem hamulca.
minus jest taki, że wtedy olej w skrzyni biegów także intensywnie pracuje i jak będzie dłuuuuugo z górki to trzeba skrzynię racjonalnie wspierać hamulcami.
natomiast praktykowałem to w bmw, praktykowałem w pacifica i szczególnie w bmw przy regeneracji sprzęgła hydrokinetycznego i rozebraniu skrzyni na części pierwsze, tarczki w skrzyni były w stanie idealnym
używanie tylko hamulców w 2 tonowej krowie skończy się usmażeniem hamulców

co do zmiany z d na n to absolutnie tego nie rób, nawet jak masz zmienić z d na r np. na parkingu to zawsze auto zatrzymaj całkowicie, zalecane też jest podczas przerzucania z d na r, aby dosłownie na 2s zostawić na n i dopiero wrzucić na przeciwny bieg
warto też czasami podejchać podłączyć auto pod komputer, żeby sprawdzić czy skrzynia nie sypie błędami. W ten sposób przez przypadek odkryłem w bmw, że sprzęgło nadaje się do regeneracji - brak błędów na desce, brak objawów, na kompie błąd nadmierny poślizg sprzęgła hydrokinetycznego, dzięki temu naprawa w sumie z olejem i przeglądem skrzyni kosztowała 2000zł zamiast 5000zł gdybym skrzynię usmażył
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 93000km Rok prod.: 2014
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2827
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2019-01-15, 18:48   

Niektórzy kierowcy przy dojeżdzaniu do skrzyżowania przełączają na ręczne sterowanie i wymuszają zrzucanie biegów. Podobno oszczadzają tak klocki hamulcowe. Nie należy tak jeździć z żadną skrzynią. Z automatyczną tym bardziej.
Trzymanie na biegu z góry jak najbardziej właściwe ;)
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 101101km Rok prod.: 2014
 
Byq 
PRAWIE U SIEBIE


FF/DJ: JOURNEY
Dołączył: 08 Lut 2018
Posty: 141
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-01-15, 19:25   

a nie, to takie zrzucanie biegów przed krzyżówką to głupota przy automacie
z tego co rozmawiałem z mechanikiem od automatów, to jak się olej przelewa przez skrzynię stoją na światłach, nie robi skrzyni krzywdy, natomiast przerzucanie na światłach z D na N, albo jakies inne dziwne praktyki, że sterownik będzie zaangażowny, to zużywa zawory w płycie sterującej i przyspiesza regenerację/kalibrację tego elementu, bo skrzynia np zaczyna szarpać, albo stuka przy wrzucaniu biegu
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 93000km Rok prod.: 2014
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2827
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2019-01-15, 19:31   

Tak właśnie ;)
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 101101km Rok prod.: 2014
 
freealbercik 
ROZKRĘCA SIĘ
NEVER NEUTRAL


FF/DJ: JOURNEY
Dołączył: 27 Lis 2017
Posty: 34
Wysłany: 2019-01-16, 19:26   

maq napisał/a:
Absolutnie nie należy jeździć samochodem z górki na N. Spada wtedy ciśnienie oleju w skrzyni i znacząco zmniejsza jej smarowanie. Nawet na światłach nie zaleca się przekładać lewarka z D na N. Używa się go przy zmianie kierunku jazdy, lub przy gaszeniu samochodu. Niepotrzebnie uruchamia się wtedy mechanizmy w skrzyni biegów, a nie ma takiej potrzeby.


Dlaczego na światłach nie można używać N? Przecież to identyczny tryb jak P, tylko bez dodatkowego zabezpieczenia przeciw ruszeniu w postaci zapadki. To jak samochód stoi i chodzi silnik to na którym biegu ma stać jak nie na P albo N ?
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Rok prod.: 2015
 
JackK 
ROZKRĘCIŁ SIĘ



FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 10 Sty 2019
Posty: 64
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2019-01-18, 13:50   

freealbercik napisał/a:
To jak samochód stoi i chodzi silnik to na którym biegu ma stać jak nie na P albo N ?
Chętnie też się tego dowie.
_________________
Zapraszam: http://doscniewoli.pl
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 212300km Rok prod.: 2015
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2827
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2019-01-18, 14:08   

Kolega Byq już o tym pisał. Nie ma potrzeby zmiany przełożenia na światłach.
Byq napisał/a:
a nie, to takie zrzucanie biegów przed krzyżówką to głupota przy automacie
z tego co rozmawiałem z mechanikiem od automatów, to jak się olej przelewa przez skrzynię stoją na światłach, nie robi skrzyni krzywdy, natomiast przerzucanie na światłach z D na N, albo jakies inne dziwne praktyki, że sterownik będzie zaangażowny, to zużywa zawory w płycie sterującej i przyspiesza regenerację/kalibrację tego elementu, bo skrzynia np zaczyna szarpać, albo stuka przy wrzucaniu biegu

Poszukajcie proszę, jest na ten temat sporo opracowań: https://www.motofakty.pl/...nie-biegow.html

Przełożenie P włączamy, kiedy mamy zamiar wysiadać z auta. Zarówno, aby je zgasić, jak i pozostawić na chodzie. Wtedy bezwględnie jednak należy włączyć hamulec postojowy. Przełożenie N natomiast najlepiej stosować wyłącznie wówczas, kiedy mamy zamiar przetoczyć pojazd. To będzie najlepszy nawyk. Dodatkowo dobrą praktyką po zatrzymaniu na wzniesieniu jest najpierw nacisnąć hamulec postojowy, a dopiero potem przełączyć na P.

https://www.motofakty.pl/...nie-biegow.html
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 101101km Rok prod.: 2014
 
JackK 
ROZKRĘCIŁ SIĘ



FF/DJ: FREEMONT
Dołączył: 10 Sty 2019
Posty: 64
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2019-01-18, 14:59   

Czyli po poczytaniu ustaliłem takie zasady (poza oczywistymi) do stosowania przy automacie:
- na światłach pozostawić D i trzymać hamulec nożny lub zaciągnąć ręczny
- nie przełączać na N przy zjeżdżaniu z górki
- przy zjeżdżaniu ze stromej górki wykorzystać tryb manualny
- jeśli będzie wymagane przetransportowanie samochodu bez wykorzystania jego własnego napędu, to lepiej na lawecie
- wymieniać olej w skrzyni co ~60.000km
Ktoś coś doda jeszcze? Może podamy tu listę wszystkich zasad, jakich należy stosować przy użytkowaniu automatów?

---------
W instrukcji na str. 244 pisze:
Cytat:
Parkując na poziomej nawierzchni, najpierw ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu P, następnie włączyć hamulec postojowy.
Parkując na pochyłej nawierzchni, włączyć hamulec postojowy przed przestawieniem dźwigni zmiany biegów w położenie P. W przeciwnym razie obciążenie mechanizmu blokującego może utrudnić wycofanie dźwigni zmiany biegów z położenia P.
Czemu parkując na poziomej nawierzchni należy najpierw wrzucić P?
_________________
Zapraszam: http://doscniewoli.pl
  Silnik: 2.0 MJ 170 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 212300km Rok prod.: 2015
 
maq 
LIGA SUBUKA


FF/DJ: FREEMONT
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2827
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2019-01-18, 15:04   

Najlepiej zawsze najpierw włączyć hamulec postojowy, a potem P. To będzie dobry nawyk. Ja tylko w garażu nie używam 'ręcznego'. Tam mam płasko. Natomiast w każdym innym miejscu auto zostawiam na P z hamulcem.

Skrzyni biegów naszego Fiata natomiast, z mojego doświadczenia, z pewnością nie zaszkodzi wymiana oleju nawet co 40 tys km.

Jeszcze jednak uwaga. Po uruchomieniu pojazdu i przełączeniu biegu na D, zawsze należy zerknąć na wyświetlacz, czy pojawi się na nim właściwa litera. Może się zdarzyć, skrzynia zareaguje z opóźnieniem i to zarówno z zimnym, jak i rozgrzanym olejem. Dodamy gazu, kiedy będzie jeszcze na neutralnym i przy podwyższonych obrotach silnika nastąpi włączenie na D. Wtedy mocne szarpnięcie gwarantowane. W moim aucie tak się kiedyś zdarzyło po tankowaniu na autostradzie. Potem przez jakiś czas paliła mi się lampka ESP i czekałem na stacji aż zgaśnie, żeby nie pchać się z ryzykiem awarii na dwupasmówkę. Wszystko wróciło do normy na szczęście.

Za większość nieprawidłowej pracy naszych skrzyń odpowiada olej. Zatem wymieniać bez zwłoki. Max co 60 tys km.
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 101101km Rok prod.: 2014
 
Byq 
PRAWIE U SIEBIE


FF/DJ: JOURNEY
Dołączył: 08 Lut 2018
Posty: 141
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-01-18, 21:23   

dlatego postojowy na terenie pochyłym najpierw, bo wrzucając tylko na P cały ciężar auta opiera się na skrzyni, jak dasz postojowy najpierw, to ciężar auta opiera się na klockach i tarczach, skrzynia nie ma tych obciążeń.
zobaczy przy pierwszym zaparkowaniu na pochyłym i zostawieniu tylko na P jak to będzie wyglądało po wrzuceniu na D - u mnie było mocne puknięcie i drążek miał opór, żeby go wyrzucić z P

co do oleju to dodge mówi 60kkm, mój mechanik, który amerykańcami się najeździł mówi 40kkm, ja uznałem, ze zmienię przy 50kkm, powinno być rozsądnie i bezpiecznie
  Silnik: 3.6 280 KM Skrzynia biegów: AUTOMAT Przebieg: 93000km Rok prod.: 2014
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group