FIAT FREEMONT OPINIE FORUM
FIAT FREEMONT OPINIE FORUM

NAPĘD 4WD - Wymiana olejów w napędach

tomek - 2015-06-26, 18:11
Temat postu: Wymiana olejów w napędach
Zadam może retoryczne pytanie :mrgreen: :mrgreen:
Czy wymieniał ktoś oleje w przednim zespole przeniesienia mocy (PTU) i w tylnym zespole napędu (RDA) ???? Mowa oczywiście o wersji AWD.
Wg. instrukcji i opisów z netu dot. Journey-a, powinno się to robić systematycznie co około 96kkm lub 2 lat, i pilnować tego.

Wiadomo że w skrzyni automat. olej się także wymienia, ale ten interwał jest większy.

A jest już chyba sporo osób, które osiągnęły ten przebieg :roll: , bo czas (2 lata) to pewnie jeszcze więcej.

Więc jak, wymieniał ktoś już z forumowiczów 8-) :?:

subuk - 2015-06-26, 20:26

Dobrze żeś przypomniał - zbliża się 60K, to se wymienię :-)
tomek - 2015-06-28, 17:01

subuk napisał/a:
Dobrze żeś przypomniał - zbliża się 60K, to se wymienię :-)


Nie za wcześnie? 60kkm to nie 96kkm ;-)

Ja już dobrałem (na wszelki wypadek) wszystkie oleje ze strony AMSOIL, przy najbliższej wymianie oleju w silniku, pewnie wymienię całą resztę ( ATF, PTU, RDA i Hamulcowy) :mrgreen: , co pewnie się zdarzy po wakacjach...

subuk - 2015-06-28, 19:04

Podziel się wiedzą, które to produkty AMSOIL, co by nikt nie musiał się trudzić i szukać ;-)
Seth - 2015-06-28, 21:47

Ja wymieniałem w skrzyni jak miałem 70k km, a w tylnym napędzie jak było chyba 80k km - pojawiłem się w serwisie bo mi zaczęło co nieco wyciekać. Było już po gwarancji i za usługę łącznie z olejem zapłaciłem 300 zł brutto.
tomek - 2015-06-28, 22:20

subuk napisał/a:
Podziel się wiedzą, które to produkty AMSOIL, co by nikt nie musiał się trudzić i szukać ;-)


Pewnie :mrgreen:

Poniżej jak wyżej ;-) :

Do skrzyni i do wspomagania:

- Signature Series Multi-Vehicle Synthetic Automatic Transmission Fluid (ATF) (ATFQT) - 10 qrt na wszelki wypadek

http://www.amsoil.com/catalog.aspx?code=ATFQT-EA

Do PTU i RDA:

- SEVERE GEAR 75W-90 Synthetic EP Lubricant (SVGQT) - 2qrt, bo prawie tyle wchodzi do obu napędów

http://www.amsoil.com/catalog.aspx?code=SVGQT-EA

Na podanej stronie można znaleźć zalecane oleje do każdego auta praktycznie, do poszczególnych podsystemów, z podziałem od najlepszego (najdroższego :-P ) do minimalnego spełniającego wymagania (najtańszego :?: )

Jeżeli chodzi o zakup, to robię to poprzez serwis zmienolej.pl i pana Piotra - dostarcza mi także olej do silnika, w bardzo dobrej cenie.

Signature Series 5W-20 Synthetic Motor Oil (ALMQT) - 6qrt - sprawuje się jak do tej pory znamienicie

raven - 2016-11-09, 20:58

ile dokladnie oleju wchodzi do skrzyni? we wspomaganiu tez trzeba wymieniac czy dolac do poziomu?
czy olej w napedzie mozna wymienic u dowolnego mechanika? czy trzeba w aso bo mozna cos zepsuc :)
filtr w skrzyni zakladam ze tez nalezy wymienic?

subuk - 2016-11-09, 22:13

Filtr w skrzyni wymienisz tylko jeśli otworzysz miskę olejową.
Normalna procedura "wymiany" polega tylko na spuszczeniu tego, co w misce i dolaniu świeżego do właściwego poziomu.
W tylnym moście sam sobie wymienisz bo to tylko dwa korki i zalewasz dyfer do poziomu korka wlewowwgo.
Z przodu to jest grzebania na kilka godzin z palnikiem, demontaż wielu podzespołów - generalnie słabo to wygląda.
W Ganinexie jednak ostatnio chyba wymieniono mi w inny sposób; przez wstrzyknięcie świeżego oleju przez otwór spustowy :-)

tomek - 2016-11-09, 22:41

subuk napisał/a:

W Ganinexie jednak ostatnio chyba wymieniono mi w inny sposób; przez wstrzyknięcie świeżego oleju przez otwór spustowy :-)


No to się zaopatrzyli (czyt.wycwanili :-D ) w takim razie w sprzęt :mrgreen:
Bo mi jak wymieniali, to standardowo, jak w instrukcji, co wiąże się z demontażem jednej z rurek wydechu przy jednym z katalizatorów. Ale poskładali dobrze, nowe szpilki, podkładka i uszczelnienie.. Chyba z 3 godziny roboty :-P

tomek - 2016-11-09, 22:49

raven napisał/a:
ile dokladnie oleju wchodzi do skrzyni?


Jak robisz wymianę tzw.statyczną, czyli jak Subuk pisze, zlewasz to co w misce i to co wyleci, to ma być wlane pomiędzy 5 do 5.2 litra, aby mieścić się w zakładanych widełkach poziomu...
Nie ma miarki w skrzyniach 62TE, ale łatwo ją skombinować od innej skrzyni, ważne aby była długości przynajmniej 425mm (tyle wchodzi do otworu pomiarowego), była elastyczna i miała skalę najlepiej w mm do 100mm, na końcu bagnetu...

Filtr koniecznie do wymiany, oprócz tego czyszczenie miski i magnesu to konieczność...

raven - 2016-11-10, 20:11

dzwoniłem do chłopaków z Pszczyny i wycenili wymiane oleju w napędzie na 800zl z olejem, czy to normalna cena czy extra dla nowych klientow ;)


taki filtr?
http://www.usaolkusz.pl/p...emont-fiat.html

normi - 2016-11-10, 20:24

raven napisał/a:
dzwoniłem do chłopaków z Pszczyny i wycenili wymiane oleju w napędzie na 800zl z olejem, czy to normalna cena czy extra dla nowych klientow ;)



Automobile Torino Łódź - olej (płyn) do skrzyni - 2L - ok.120
---'---- do dyfra - 0,7L (trzeba kupić butelkę 1L) - ok.100
filtr do skrzyni - ok.190
robocizna ( 2h) ok.360 + klej do miski (w cenie)
Ceny bez większego targowania .

tomek - 2016-11-10, 20:53

raven napisał/a:


taki filtr?
http://www.usaolkusz.pl/p...emont-fiat.html



Taki ;-)

raven - 2016-11-10, 21:27

normi napisał/a:
raven napisał/a:
dzwoniłem do chłopaków z Pszczyny i wycenili wymiane oleju w napędzie na 800zl z olejem, czy to normalna cena czy extra dla nowych klientow ;)



Automobile Torino Łódź - olej (płyn) do skrzyni - 2L - ok.120
---'---- do dyfra - 0,7L (trzeba kupić butelkę 1L) - ok.100
filtr do skrzyni - ok.190
robocizna ( 2h) ok.360 + klej do miski (w cenie)
Ceny bez większego targowania .


To spora roznica w stosunku do tego co mi przedstawili...

Bella - 2016-11-10, 21:40

Mojemu maluszkowi przeszło już (dopiero) ponad 65K km i 3 lata od daty poskładania do całości przez meksykańskich montażystów a ponad dwóch od sprzedaży.
Więc od kilku dni myślę, czy to nie czas na wymianę mazideł w przekładaniach... Zwłaszcza przed zimą...
Tylko muszę sprawdzić w ASO na Andersa, czy nie zrobili tego przy okazji wymiany uszczelniaczy bo Fiat nakazał im wtedy wymianę wszystkich uszczelniaczy po niewielkim zapoceniu, które pojawiło się wiosną w okolicach skrzyni biegów...

Jak już mnie zmusi do tego rzeczywistość, to jakie oleje polecacie?

verbea - 2016-11-10, 22:11

oleju do skrzyni mieści się 5,2 litra. Filtr Mopar w serwisie jeep to koszt 160 zł. Całość około 370-390zł. Wymiana we własnym zakresie. Ważne aby mierzyć olej na zimnej i gorącej skrzyni. Ja zakupiłem bagnet serwisowy.
normi - 2016-11-10, 22:32

verbea napisał/a:
oleju do skrzyni mieści się 5,2 litra. Filtr Mopar w serwisie jeep to koszt 160 zł. Całość około 370-390zł. Wymiana we własnym zakresie. Ważne aby mierzyć olej na zimnej i gorącej skrzyni. Ja zakupiłem bagnet serwisowy.


To czemu w ASO liczą tylko 2L przy wymianie ?

verbea - 2016-11-11, 07:31

Zapytaj ASO. Oni są najmądrzejsi:) Odkręć miskę od skrzyni i zobacz ile wyleci
Ja zadzwoniłem do Autoskaczkowski i chłopaki powiedzieli że wchodzi 5,2. A jeśli chciałoby się zrobić wymianę całości to wchodzi prawie 8 litrów, więc te 2 litry to jakaś pomyłka. Pamiętać też należy że miskę od skrzyni biegów składa się na specjalny silikon (założenie uszczelki prędzej czy później skończy się wydmuchnięciem i lawetą - powie to każdy fachowiec zajmujący się skrzyniami ASB - ja nim nie jestem)
P.S kolejny raz powtarzam żebyście auta serwisowali w serwisach jeep/dodge/chrysler (jeśli nie robicie tego sami)
Może oni powiedzieli o oleju w PTU ? ale tam pewnie wchodzi mniej niż 2 litry

subuk - 2016-11-11, 10:03

Chyba 2 pinty wchodzą do przedniego, czyli jedna kwarta (jedna butelka AMSOIL)
U Amerykanów jest dużo rozwiązań takich, żeby było prosto i praktycznie - podobnie z olejem w silniku ( 6 qt.) Przypuszczam, że skrzynia również potrzebuje ilości iluś tam kwart :-)
Musiałbym fakturę wygrzebać od księgowej, albo zapytam następnym razem w ASO ... ale było tego trochę :roll:
Ale 2 litry ? Może ten Pan z ASO zrobił dwa litry dzień wcześniej i nie bardzo wiedział co mówi :mrgreen:

tomek - 2016-11-11, 16:49

verbea napisał/a:
Ja zakupiłem bagnet serwisowy.


A gdzieś go dostał / kupił??

tomek - 2016-11-11, 16:50

normi napisał/a:
verbea napisał/a:
oleju do skrzyni mieści się 5,2 litra. Filtr Mopar w serwisie jeep to koszt 160 zł. Całość około 370-390zł. Wymiana we własnym zakresie. Ważne aby mierzyć olej na zimnej i gorącej skrzyni. Ja zakupiłem bagnet serwisowy.


To czemu w ASO liczą tylko 2L przy wymianie ?


Jakaś bzdura. Na pewno wchodzi 5 litrów najmniej

verbea - 2016-11-12, 07:39

Bagnet kupiłem na alledrogo za (jak mnie pamięć nie myli około 80 zł) Wpisz "bagnet do skrzyni 62te" i na pewno znajdziesz. Pomaga jeśli ktoś chce sam wymieniać olej w skrzyni.
http://archiwum.allegro.p...4012945944.html
Ta z linku powyżej jest ok tyle że droga.
Można zrobić taki bagnet samemu. Długość minimum 410mm bo tyle wchodzi do skrzyni

Pinio - 2016-11-16, 13:55

Wrzucę trochę kontrowersji do tego wątku. Dziś pytałem w serwisie Torrino jak często należy wymieniać olej w skrzyni biegów? Ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu serwisant odpowiedział że pierwszą wymianę robimy przy prawie 200 k km. Przy mnie sprawdzał po kolei zakres kolejnych przeglądów i dopiero przy ok 196 k była wzmianka o takiej operacji ...

Dziwnie no nie?

Dziwne było też to że olej w silniku 3,6 wg jego informacji wymienia się co ok 24 k km

Herezje???

krzychu0727 - 2016-11-16, 15:04

Pinio napisał/a:
Wrzucę trochę kontrowersji do tego wątku. Dziś pytałem w serwisie Torrino jak często należy wymieniać olej w skrzyni biegów? Ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu serwisant odpowiedział że pierwszą wymianę robimy przy prawie 200 k km. Przy mnie sprawdzał po kolei zakres kolejnych przeglądów i dopiero przy ok 196 k była wzmianka o takiej operacji ...

Dziwnie no nie?

Dziwne było też to że olej w silniku 3,6 wg jego informacji wymienia się co ok 24 k km

Herezje???


Weź pod uwagę ile ludzie z forum poświęcili czasu, żeby niektóre wiadomości ściągać bezpośrednio z USA, Włoch, itd. Sam słyszałem w serwisie Fiata, że to właśnie forum jest dla nich źródłem informacji. Oczywiście możesz serwisować swoje auto tak jak ASO wskaże, natomiast co do FF ich wiedza jest raczej uboga. W gruncie rzeczy to Dodge ze znaczkiem Fiata.
Sprawdź w instrukcji jaki masz interwał przeglądów. Co do 3,6 była zmiana czasookresów wymiany oleju silnikowego z 12 do 15 tys. km.
200 tys. km dla skrzyni? W niektórych automatach zaleca się co 30 000km.

normi - 2016-11-16, 16:48

Pinio napisał/a:
Wrzucę trochę kontrowersji do tego wątku. Dziś pytałem w serwisie Torrino jak często należy wymieniać olej w skrzyni biegów? Ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu serwisant odpowiedział że pierwszą wymianę robimy przy prawie 200 k km. Przy mnie sprawdzał po kolei zakres kolejnych przeglądów i dopiero przy ok 196 k była wzmianka o takiej operacji ...

Dziwnie no nie?

Dziwne było też to że olej w silniku 3,6 wg jego informacji wymienia się co ok 24 k km

Herezje???


Byłem z zeszłym tygodniu w ATorino Łódź na wymianie oleju , sprawdzaliśmy interwały wymian i było OK czyli :
olej w silniku co 24k km lub co 12k km w przypadku użytkowania w ciężkich warunkach (czyt. miasto)
skrzynia i dyfry co 96k km

verbea - 2016-11-16, 19:42

A czy Fiat daje gwarancję 200tys kilometrów do wymiany oleju w skrzyni? I jakim cudem ta sama skrzynia w chryser pacifica ma interwal 50000km a w FF ma prawie 200tys. ? O interwale oleju silnikowego a tym bardziej o rodzaju tego oleju nie wspomnę. Ja bym nigdy nie nalał tego co Fiat zaleca.
P.S i jak tu kupić salonowe serwisowane auto skoro jest one zajeżdżone przez zbyt późną wymianę oleju?

Pinio - 2016-11-16, 22:51

No właśnie o to chodzi że mi też się włosy zjeżyły na głowie jak usłyszałem te brednie. Tylko się dzielę tym co mi zakomunikowano. Jasne jest że producenci żeby uatrakcyjnić ofertę piszą o tym że olej np. w silniku Renault 1.9 dCi zmienia się co 30 tyś. Ja w swoim silniku zmieniałem zawsze co 15 dzięki czemu mam przejechane 266 tyś i nigdy nie miałem z nim problemów. A jak się posłucha tych co zmieniają zgodnie z zaleceniami z serwisu to mają same problemy. Jana sprawa ... Ciekawostką jest też że moje auto sprowadziłem z Belgi i tam dla silnika Dci interwał był 15 tyś ... a przecież to identyczny silnik.

Wiadomo - zdrowy rozsądek górą, no i FO 8-)

legion12 - 2016-12-07, 22:53

Ja jak wymieniałem olej w silniku w Aso oczywiscie zapytałem o wymianę oleju w skrzyni i napędach i usłyszałem ,że nie trzeba bo są bezobsługowe.to jest conajmniej dziwne
bg.gorniak - 2016-12-08, 09:55

Ja również usłyszałem w ASO,że wymiana oleju w skrzyni jest po około 200 tys km :roll: .Oczywiście jest to bzdura.Mam inne doświadczenia tylko po co karmią tą informacja :?: klientów i posiadacz aut.Pozdrawiam DG
Seth - 2016-12-09, 20:12

Bo po co wymieniać olej - lepiej będzie jak się zepsuje skrzynia i ją całą trzeba będzie wymienić... o, to jest dopiero interes! Ale oczywiście tylko dla ASO...
kaacka - 2017-03-01, 22:19

olej w skrzyni wymieniłem po przebiegu + - 50 kkm - niestety nie pomogło na szarpanie. łudziłem sie tylko że coś to da...
za to jak w styczniu zaczęły szaleć alarmy awd - ustało po wymianie olei w obu napędach. przy przebiegu 67 kkm.
no więc kto odwazy sie czekac do 200 kkm ?? :mrgreen:

maq - 2017-06-06, 14:30

A pamiętasz ile Ci wlali oleju?
U mnie po tej operacji jest znaczna poprawa pracy napędu, z tym że mój mechanik twierdzi, że weszło tylko 4 litry :)

kaacka - 2017-06-06, 16:35

nie mam oleju na fakturze - mowili tylko ze zadnych niespodzianek nie bylo. poprawy niestety tez nie...
dla eksperymentu oddam przy nastepnym serwisie skrzyni do kogos innego. zobaczymy.....
a szarpanie to mam wrazenie mam ze ustepuje / albo jest mniejsze kiedy olej ma temperature ponizej 70 stC. moze wstawic tam wieksza chlodnice ??

maq - 2017-06-06, 16:38

Ja muszę to szybko sprawdzić, żeby nie mieć kłopotu ze skrzynią, jeżeli jest go za mało. W sobotę jadę z półtonową przyczepą na Mazury.
Śmieję się pod nosem, że skrzynia teraz działa doskonale może dlatego, że mam niewystarczająco smarowidła :)

kaacka - 2017-06-06, 22:05

sprawdzalem i mialem tak
- olej do skrzyni MOPAR ATF +4 /6 L
- olej do napędów przód/tył SEVERE GEAR 75W-90 Synthetic EP Lubricant
(SVGQT) /2 L

zostalo mi jedno niepelne opakowanie atf+4 wiec do skrzyni musialo wpasc ponad 5L....

p.s. jak chcesz sprawdzic poziom oleju bez wymiany - bagnetem i ew dolac - na youtubie widzialem kiedys manuala "zrob-to-sam". jeden haczyk - poziom oleju zalezy dosc mocno od temperatury....

tomek - 2017-06-06, 23:45

maq napisał/a:
Ja muszę to szybko sprawdzić, żeby nie mieć kłopotu ze skrzynią, jeżeli jest go za mało. W sobotę jadę z półtonową przyczepą na Mazury.
Śmieję się pod nosem, że skrzynia teraz działa doskonale może dlatego, że mam niewystarczająco smarowidła :)


Poziom możesz mieć dobry, zależy ile się wylało podczas wymiany.
W każdym razie kieruj się tabelą zależności temperatura-poziom, załączoną przez Verbe-a

maq - 2017-06-07, 09:23

Diabli teraz wiedzą. Należałoby jechać do serwisu, który ma miarkę :)
maq - 2017-06-07, 15:08

Wyszedłem na głupka ;)
Kolega posiada miarki i komputery. Wie doskonale, jaki ma być poziom na zimnej i ciepłej skrzyni. Mam teraz ksywkę "Google" ;)

Pinio - 2017-06-07, 15:17

Spoko, zawsze mogłeś mieć gorszą "ksywkę" ;-)
maq - 2017-07-07, 11:06

Zadzwoniłem dzisiaj do serwisu skrzyń automatycznych SAMKO. Powiedziałem o co chodzi i mnie poinformowano, że sprawdzenie poziomu kosztuje 90 zł. Na wiadomość, że wlano do mnie nieco ponad 4 l oleju podczas wymiany, stwierdzono że jest to ilość prawidłowa. Mogą dolać, ale może wtedy wywalać odpowietrznikiem. Pierniczę zatem, nie drążę tematu. Samochód jeździ pięknie, biegi zmienia niezauważalnie, na autostradach bzykam wszystko co się rusza :)
jagruszka - 2017-07-07, 23:33

maq napisał/a:
Zadzwoniłem dzisiaj do serwisu skrzyń automatycznych SAMKO. Powiedziałem o co chodzi i mnie poinformowano, że sprawdzenie poziomu kosztuje 90 zł. Na wiadomość, że wlano do mnie nieco ponad 4 l oleju podczas wymiany, stwierdzono że jest to ilość prawidłowa. Mogą dolać, ale może wtedy wywalać odpowietrznikiem. Pierniczę zatem, nie drążę tematu. Samochód jeździ pięknie, biegi zmienia niezauważalnie, na autostradach bzykam wszystko co się rusza :)

To trzeba na Ciebie uważać :mrgreen:

kaacka - 2017-07-08, 00:21

to bzykanie to w trakcie jazdy :shock: :?:
maq - 2017-07-08, 11:21

No nie mów, że nie próbowałeś :shock:
maq - 2017-08-17, 17:45

A tyle oleju nasz mechanik spuszcza ze skrzyni Freemonta ;)
U mnie do tej pory pracuje doskonale.

adam.ch1991 - 2017-10-06, 11:37

Hej,

wiem, że ponawiam pytanie ale chcę się upewnić co do olei. Zamawiam:

http://www.petrostar.pl/o...-5l,p1495684014 do skrzyni 6L

http://www.petrostar.pl/o...-1l,p1126614302 do napędów 2L

Mam 75kkm więc chyba najwyższa pora. Wystarczą takie ilości?

tomek - 2017-10-06, 11:59

Tak.
maq - 2017-10-06, 12:00

Sam będziesz robił?
adam.ch1991 - 2017-10-06, 15:00

znajomy ma warsztat i ma mi wymienić. Poprzednie samochody u niego robiłem więc jakieś zaufanie mam. Jeszcze będąc w sklepie Pan polecił mi:
http://www.perpetto.pl/ka...luid,p809831701
Czy ten też jest ok? sprawdzał ktoś? Jeżeli mopar najlepszy to zostaję przy moparze.

Może ma ktoś sprawdzone źródło do zakupu filtra?

Korzystał może ktoś z usług SAMKO na połczyńskiej 112 w Warszawie. Macie jakieś opinie? Za wymianę oleju skrzyni biegów krzykneli 400zł brutto???!!!??? Dodam, że z materiałem i robocizną :shock:

Z góry dzięki za opinie.

Plonek48 - 2018-02-23, 23:10

Witam wszystkich jestem szczęśliwym posiadaczem freemonta od środy.chciałbym w nim wymienić właśnie olej skrzyni biegów doczytałem że Mopar ATF+4 będzie dobry ale czy może ktoś podesłać jaki filtr do skrzyni zastosować bo tego akurat nie potrafiłem znaleźć
maq - 2018-02-23, 23:14

Dzisiaj wymieniłem olej w tylnym moście. Zadane 75W140. Ciekawie natomiast wyglądał korek po przebiegu 85k. Zostaje mi jeszcze przód, ale z tym to dopiero kupa roboty.
tomek - 2018-02-23, 23:24

No trochę szlamu, u mnie tego nie było, chociaż olej nie wyglądał dobrze.
Ale nie zalałeś czasem za gęsty? 75W140 nie jest dedykowany do tego dyferencjału, jest za gęsty, taki to się stosuje do dyfra z LSD.

Powinien być raczej 75W90.

tomek - 2018-02-23, 23:44

Plonek48 napisał/a:
Witam wszystkich jestem szczęśliwym posiadaczem freemonta od środy.chciałbym w nim wymienić właśnie olej skrzyni biegów doczytałem że Mopar ATF+4 będzie dobry ale czy może ktoś podesłać jaki filtr do skrzyni zastosować bo tego akurat nie potrafiłem znaleźć


W przypadku skrzyni tylko oryginał mopara ( MOPAR 68018555AA ) - każdy inny to badziew (np. typu proking)

Tutaj np. masz:

http://midparts.com.pl/pl...68018555AA/3119


albo najlepiej ze stanów bezpośrednio - wyjdzie taniej, nawet z przesyłką :mrgreen:

http://www.rockauto.com/e...tic,filter,8600

Szukaj takiego o numerach MOPAR 68018555AA

maq - 2018-02-24, 00:04

Tak wiem, ale 140 też można lać do zwykłego mostu. Gorzej jak nalejesz 90 do takiego ze szperą.
W każdym razie jak zobaczyliśmy co wyleciało z dyfra, a było to jakieś dziadowstwo słomkowego koloru oraz ilość syfu zebranego na korku, to padło, że lejemy 75W140. Będzie prawdopodobnie wymieniony razem z olejem w skrzyni za około 15 tys km.
Po raz kolejny twierdzę, że w Meksyku leją do aut dziwne środki smarne.

kaacka - 2018-02-24, 12:25

ci amerykanie to straszne dusigrosze. normalnie filtr kosztuje 300 pln a im musza obnizac cene do 20 usd zeby chcieli wymieniac :mrgreen:
Plonek48 - 2018-02-25, 21:31

tomek napisał/a:
Plonek48 napisał/a:
Witam wszystkich jestem szczęśliwym posiadaczem freemonta od środy.chciałbym w nim wymienić właśnie olej skrzyni biegów doczytałem że Mopar ATF+4 będzie dobry ale czy może ktoś podesłać jaki filtr do skrzyni zastosować bo tego akurat nie potrafiłem znaleźć


W przypadku skrzyni tylko oryginał mopara ( MOPAR 68018555AA ) - każdy inny to badziew (np. typu proking)

Tutaj np. masz:

http://midparts.com.pl/pl...68018555AA/3119


albo najlepiej ze stanów bezpośrednio - wyjdzie taniej, nawet z przesyłką :mrgreen:

http://www.rockauto.com/e...tic,filter,8600

Szukaj takiego o numerach MOPAR 68018555AA


Tomek wielkie dzięki długo się nie zastanawiając zamówiłem ze stanów.(118zl z groszami wyszło)Czekam na przesyłkę. Doczytałem też żeby lepiej miskę wkleić na silikonie niż zakładać uszczelkę prawda to? Podobno uszczelki i tak po jakimś czasie wydmucha

tomek - 2018-02-26, 08:17

Miska skrzyni tylko i wyłącznie na odpowiednim silikonie, najlepiej MOPAR-a. Po złożeniu czekasz min. godzinę aż podeschnie i można lać olej ATF
kaacka - 2018-02-26, 17:43

czesto praktykujecie zakupy bezposrednio ze stanow ?? jak to w praktyce wychodzi - czas / koszty dostawy / formalnosci ?
roznica w cenie x3 daje do myslenia.......

Plonek48 - 2018-02-26, 17:53

kaacka napisał/a:
czesto praktykujecie zakupy bezposrednio ze stanow ?? jak to w praktyce wychodzi - czas / koszty dostawy / formalnosci ?
roznica w cenie x3 daje do myslenia.......


Teraz zamówiłem ze stanów i możesz wybrać sobie opcje dostawy np.za13.99$ idzie od 4 do 6 czy tam 12 tyg
Im drożej tym czas jest krótszy.


Właśnie dostałem maila ze strony z której zamawiam filtr i informują mnie w nim ze planowane dostarczenie paczki przypadać będzie na 13 marca wiec nawet przy najtańszej przesyłce czas oczekiwania nie jest taki drastyczny

tomek - 2018-02-26, 22:18

To zależy jaki ciężar przesyłki. Im cięższa, tym się mniej opłaca, bo więcej bulisz zielonych za przesyłkę.

Generalnie teraz dolar trochę staniał, więc większość części do 20-25kg opłaca się sprowadzić z USA, bo jest taniej i bez pośredników.
Dodatkowo z reguły masz większy wybór. Co ciekawe, nawet dużo części do Niemieckich czy Japońskich aut są dostępne i tańsze :mrgreen: Trzeba tylko dokładnie ustalić wersję, zamiennik, itp.


Weź także pod uwagę, ze są różne sklepy, cześć daje zaporowe ceny na wysyłkę do Europy, są też takie, które żądają niewiele więcej niż taka sama przesyłka na terenie stanów.

Zawsze biorę najtańszą opcję dostawy, praktycznie nigdy nie szło więcej niż 12 dni roboczych, jak miałem pecha. Jak szczęście, to przyleciało po 4 dniach, bo akurat mieli zbiorczy ładunek do Europy i się cześć załapała do natychmiastowego transportu.

Dla przykładu czujniki ciśnienia w kołach - produkowane w Angli, i sprowadzone ze stanów wychodzą ponad dwa razy taniej niż te same czujniki wyprodukowane w Angli i kupione w Europie czy w Polsce...

Strzyżą nas tu i tyle..

Acha, jeszcze jedna ważna sprawa. Aktualnie cło na części samochodowe sprowadzone z USA do wartości 150EUR nie jest naliczane (0% do tej kwoty), ale jak będzie niefart, to mogą doliczyć VAT 23%. Wszystko zależy czy paczka jest od firmy do firmy, czy od osoby prywatnej, itp i czy ogólnie zwróci uwagę celnika. Może być tak, że na kilka przesyłek (o wartości do 150EUR), jedna zostanie potraktowana 23% VAT-em.

Opłata (ten VAT) z reguły jest płacona przy dostarczeniu paczki przez kuriera/pocztę.

W przypadku części (paczki) wartej więcej niż 150EUR, doliczane jest cło od 3% do 4,5%.

Ale i tak się opłaca...

kaacka napisał/a:
czesto praktykujecie zakupy bezposrednio ze stanow ?? jak to w praktyce wychodzi - czas / koszty dostawy / formalnosci ?
roznica w cenie x3 daje do myslenia.......

Plonek48 - 2018-03-05, 19:03

maq napisał/a:
Dzisiaj wymieniłem olej w tylnym moście. Zadane 75W140. Ciekawie natomiast wyglądał korek po przebiegu 85k. Zostaje mi jeszcze przód, ale z tym to dopiero kupa roboty.



Jak ci poszedł ten przedni most??? dziś tez zrobiłem tył MOTUL GEAR 300 75W90 zalałem. Zlokalizowany korek spustowy z przodu a gdzie jest korek wlewowy tego to nie namierzylem jeśli dało by rade wrzuć jakieś zdjęcie. Albo jakiś patent bo dużo miejsca tam nie ma

maq - 2018-03-05, 20:18

Dopiero się umawiam z kolegą. W tym, albo przyszłym tygodniu wymienimy. Będzie nalewane od dołu. Dam znać co i jak.
darekxxl - 2018-03-05, 20:31

U mnie w zeszłym tygodniu wymiana w obu napędach. Nalewanie klasycznie przez korek kontrolny. w tylnym bez problemu. Przedni napęd korek spustowy na dole a korek kontrolny z boku pod aluminiową osłoną. Aby się do niego dostać trzeba rurę wydechową - kolanko odkręcić i wtedy bez większego problemu idzie wlać olej. cała operacja ok 1do 1,5h.
Plonek48 - 2018-03-05, 20:36

maq napisał/a:
Dopiero się umawiam z kolegą. W tym, albo przyszłym tygodniu wymienimy. Będzie nalewane od dołu. Dam znać co i jak.


OK także czekam co tam wymyśliliście.

maq - 2018-03-08, 09:15

Wczoraj z nim gadałem i ma się zająć sprawą w przyszłym tygodniu. Ma jakąś specjalną pompkę warsztatową z różnymi końcówkami i nalewanie oleju przez korek spustowy robił już nie jeden raz. Tak się chyba nalewa również w DSG. Wydębię od niego jakieś zdjęcia, a może i sam pojadę na miejsce zdarzenia :)
Poza tym do tylnego napędu wleję teraz 75W90. Po ostatniej wymianie na 75W140 przejechałem z tysiąc czy dwa i płukanie można uznać za zakończone, no i Tomek mnie nastraszył. Dopasowanie zatem aparatury będzie na tylnym dyferencjale, a potem można spokojnie zająć się przodem. Nie sądzę, aby korki były inne. Tak czy siak wszystko da się zrobić. Dobrym patentem do uszczelnienia jest taśma z gumy samowulkanizującej. Można nią owinąć króciec, sklei się toto samo i potem jest na tyle miękkie, że dopasuje się do kształtu otworu.

Plonek48 - 2018-03-08, 19:35

[quote="maq"]

jakby Ci się udało zdjęcie tej pompki ogarnąć było by spoko. właśnie myślałem o takiej wielkiej litrowej strzykawce ale chyba największe są 400ml. trochę wężyka i ogólnie poleganie na szybkich rączkach. Tak dokładnie w skrzyniach DSG się tak wymienia

maq - 2018-03-08, 20:44

Zrobię zdjęcia. Strzykawa 400 ml też może być. Zaciśniesz przewód i ją odłączysz. Nabierzesz kolejną dawkę i dolejesz. Ja sobie taką i tak kupię. Do napędów quada nalewa się okropnie. Wszystko dookoła potem trzeba czyścić z oleju.
wma - 2018-03-08, 22:54

Panowie ja olej w PTU wymieniałem samodzielnie. I powiem tak. Nie wiem jak chcecie nalewać przez korek spustowy, ponieważ to do niego jest problem z dostaniem. Oczywiście widać go ale odkręcić nie idzie bez zdemontowania paru rzeczy. Poza tym nie wiecie ile nalać, nie wchodzi pełne 0,8l. Dostęp do korka wlewu nie jest tragiczny aczkolwiek łatwy nie jest. Mi cała operacja trochę zajęła, pewnie łącznie z 8 godzin, ale nie wiedziałem co i jak i robiłem sam w garażu bez kanału ani podnośnika. Samochód na kobyłkach. We dwóch ze znajomością tematu 3-4 godziny z przerwami na piwko. I nie ma tragedii idzie to zrobić.
Oczywiście nie wiem jak jest przy innych silnikach ale chyba wielkiej różnicy nie ma.
A możecie zdradzić jaki jest patent na zakręcenie korka przy wymianie od dołu?

maq - 2018-03-09, 09:56

Różnice w samochodach są spore. Przede wszystkim u Ciebie jest osłona silnika od spodu, a w 3.6 nie ma. Taka robota bez kanału, albo podnośnika, to rzeczywiście karkołomna operacja. Są dla amatorów miejsca warsztatowe do wynajęcia i nie trzeba się tak męczyć.
Jeżeli nie ma wycieków, to trzeba wlać tyle, ile było. Ja tam jeszcze nie zaglądałem. Jeżeli jednak można podejść kluczem, to najwyżej po wlaniu nowego oleju od dołu, odkręcić wlew i nadmiar wypłynie. Tymczasem teoretuzuję. Pojadę do kolegi, to będę wiedział.

A jak się wkręca korek po nalaniu oleju od dołu? Szybko ;)

wma - 2018-03-09, 11:26

Co do wynajmowania warsztatów to przy prostych operacjach tak. Ale jak czas się wydłuża to robi się to mało opłacalne. Poza tym kwestia wyposażenia. Potrzebne są czasami specyficzne wynalazki i spokój. Czasami trzeba coś przemyśleć coś się urwie trzeba dokupić.
Co do różnic to się nie wypowiem bo nie wiem.
Co do wlewania u mnie było przelane dość sporo, bo jak odkręciłem górny korek to się sporo polało, także mogę się domyślać, że ostatnia wymiana była od dołu lub było tak fabrycznie (nie mam pewności co robił poprzedni właściciel). W sumie jeździł i nic się nie stało. Trochę oleju w jedną czy drugą stronę nie robi różnicy.
Tylko kwestia szybkiego dokręcenia korka jest kłopotliwa tam jest mało miejsca i takie szybkie dokręcenie wymaga gimnastyki. U mnie dolny korek był niedostępny przez poduszkę silnika/skrzyni.
Ciekawe jak to jest rozmieszczone u Ciebie. Jakbyś miał jakieś pytania to służę pomocą.
Pochwal się jak wymienisz.

tomek - 2018-03-09, 13:07

Chyba najlepszy patent: wkrętarka i przedłużka z kluczem pasującym do imbusa/czworokąta który jest w korku.
Wkrętarką szybciutko się zakręci, aby się nie lało, następnie dokręcić już normalnie.

Oczywiście robota dla dwóch -jeden szybko nalewa i przytrzymuje korek strzykawki, a drugi czeka w gotowości z korkiem i wkrętarką

Taki pomysł :mrgreen:

Plonek48 - 2018-03-09, 19:43

Nie podejdzie wkrętarką tak jak kolega wyżej pisze poduszka skrzyni jest centralnie pod korkiem ale na szybkie ręce musi się udać.
tomek - 2018-03-09, 19:59

Plonek48 napisał/a:
Nie podejdzie wkrętarką tak jak kolega wyżej pisze poduszka skrzyni jest centralnie pod korkiem ale na szybkie ręce musi się udać.


To w takim razie w Pentastar jest inaczej - dzisiaj zmieniałem olej w silniku i przy okazji zajrzałem jak z tym PTU jest - w 3.6 korek spustowy od PTU jest bezpośrednio dostępny od dołu, nic go nie ogranicza :mrgreen:

wma - 2018-03-10, 01:11

Jako że jestem ciekawski to mam prośbę maq jak będziesz wymieniał to zrób zdjęcie spodu chciałbym zobaczyć jak to wygląda w benzynie. Mało informacji i zdjęć na internecie jest.
Plonek48 - 2018-03-12, 19:08

Witam właśnie dziś jestm po wymianie przedniego mostu, i zaznaczę tu bez wyciągania tłumika oraz bez odkręcania poduchy silnika.wystarczyło odkręcić 2 nakrętki 13-stki trzymające aluminiowa osłonę i odgiać ja troszeczkę i pyk mamy dostęp do korka wlewowego. Zalewane przez strzykawke litrową oczywiście olej ten sam co do tyłu. Motul gear 300 75w90. Fakt miejsca tam za dużo nie ma ale przy moich gabarytach dałem rade ogarnąć☺ cały czas operacyjny ok 2 godzin z tym ze trzeba oczyścić poduchy po zlewni oleju. Co dziwne olej mniej zabrudzone niż w tylnym ale bardziej było go czuć tak jakby był bardziej zużyty spalony
wma - 2018-03-12, 22:22

A korek spustowy odkręciłeś bez demontażu poduchy? Normalnie MacGyver z ciebie.
Plonek48 - 2018-03-13, 10:58

wma napisał/a:
A korek spustowy odkręciłeś bez demontażu poduchy? Normalnie MacGyver z ciebie.


tak bez odkręcania poduchy długi imbus 10 z kulką i bez problemu idzie odkręcić:)

wma - 2018-03-13, 23:02

Ale jednak odkręcając poduszkę, a dużo roboty z tym nie jest, mamy ją czystą. A tak leci po niej i pewnie po bokach. Ale w sumie chyba nic jej nie będzie.
maq - 2018-03-20, 10:52

Panowie sprawdzili w katalogach i wyszło in, że z tyłu leje się do Freemonta 75W140 a z przodu to samo co do skrzyni, czyli PTU+4.
maq - 2018-03-20, 12:14

Hux z serwisem.
tomek - 2018-03-20, 13:11

Dokładnie taki zalałem poprzednio i na następny serwis też taki będzie. Żadnych problemów do tej pory
maq - 2018-03-20, 13:28

I dlatego taki kupiłem :)
Jestem przerażony poziomem wiadomości w autoryzowanym serwisie. Kolesie potem nieco mienili front, kiedy im mówiłem że wiem co tam trzeba lać, ale i tak nie wybrnęli z sytuacji.
Rzekomo obecnie zalecany olej do tylnego dyfra, to 75W140, ale nie daję temu wiary. Na sobie sprawdziłem, że niczemu taki nie przeszkadza. Teraz jednak, po "płukaniu", zaleję 75W90, żeby było po Twojemu :)
Można sobie tylko wyobrazić co by się stało, gdybym oddał auto do nich na wymianę płynów. Jak nic miałbym płyn chłodzący w silniku, hamulcowy w dyfrach i do spryskiwaczy w skrzyni.
Jednak butelka Amsoil 75W90 SVG 946 ml kosztowała 64,90 w sklepie Petrostar.

Do domu dostałem starą Hondę 5D, z przebiegiem prawie 300 tys km. Przesiadka z Freemonta, to jak z Poloneza do Malucha :)

Aha. Tacy magicy są w sklepie w serwisie Fiata na Łopuszańskiej.

maq - 2018-03-20, 15:34

Kolega dzwonił, oleje w przednim i tylnym dyfrze wymienione. Nie mam niestety zdjęć, ale pasowała końcówka od DSG, jak ją dorwę, to uwiecznię. Duża strzykawka załatwiła sprawę. Zalane 800 ml. Dojścia do nakrętki wlewu nie ma zupełnie, nawet jej nie widać, ale to już wiemy :)
tomek - 2018-03-20, 19:33

Chwila, to znaczy to jest do kupienia, tak? A gdzie? Masz namiar na typ tej złączki?

Jak rozumiem, stroną gwintowaną wkręcasz w miejsce korka zlewowego, a cienki koniec podłączasz rurkę ze strzykawki z olejem? Przy wykręcaniu i zmianie korka udało się nie wylać zbyt dużo nalanego właśnie świeżego oleju?

maq - 2018-03-20, 19:41

Jutro poproszę Piotrka o rozmiar gwintu i dokładne dane. A nawet może do niego podjadę i sam to pomacam. Nie było dzisiaj czasu. Oddał mi wóz i gdzieś poleciał ;)
Jest to adapter do skrzyń biegów. Mechanicy mają całe zestawy, różnych kalibrów, ale jestem przekonany, że da się nabyć pojedynczą sztukę. Po wkręceniu w napęd, na króciec założył wężyk i używał strzykawki jak Twoja. Tylko trzeba złapać jaki jest gwint w naszych korkach. Jutro się dowiem. Przy okazji zapytam ile oleju się złapie w rękaw koszuli podczas takiej wymiany ;)

maq - 2018-03-20, 19:49

Obstawiam, że są z wentylami. Za stówę można mieć cały zestaw ;)
maq - 2018-03-20, 20:23

Z przodu też nie było za czysto. Trzeba zmieniać olej w dufrach razem ze skrzynią. Czyli co 50-60 tys km.
maq - 2018-03-21, 18:51

Nie byłem w końcu u kolegi. Wiem jednak, ze gwint od DSG nie psuje, ale zrobił jakiś patent i uszczelnił na czas nalewania. Gada, że trzeba do Fiata dorobić adapter u tokarza.
Znalazłem tymczasem firmę w USA, która produkuje zawory do spuszczania oleju. Można je też wykorzystać w drugą stronę. Zapytałem, może oni wiedzą jaki jest gwint w korku spustowym PTU.
http://www.fumotousa.com

NieMario - 2018-03-26, 21:14

Jestem po wymianach oleju w skrzyni i tylnym moście, pozostał przedni (przez nieświadomość i niezapoznanie się z tym wątkiem na forum).
Ma ktoś może fotkę lokalizacji korków spustu i kontrolnego na przednim deferencjale, albo rysunek skrzyni z tymi elementami. Trochę by mi to pomogło, bo do serwisu chcę pojechać przygotowany.
Co do wymiany oleju w skrzyni Serwis Firmowy wyjaśnił mi, że u nich tylko serwis skrzyni to zlewanie oleju i wymiana filtra, a lepiej jest wymienić dynamicznie. Poszukałem więc fachowców i tak się stało.
Efekty: olej był zabrudzony, a po wymianie samochód dużo ciszej i płynniej zaczął wchodzić na właściwe przełożenia. Koszt ok 870 zł. Zalecają wymianę co 60 tys. km.
Polecam pamiętać o skrzyni

tomek - 2018-03-27, 21:39

Jest cały wątek o lokalizacji korków dla PTU - poszukaj - nawet zdjęcie i rysunki wklejałem.
Do wlewowego się nie dostaniesz łatwo, ale akurat w dieslu jest to możliwe, już ktoś z forum wymieniał sobie sam.

W V6 przeszkadza jedna z rurek kolektora tylnego, którą trzeba zdemontować.

Część serwisów wlewa korkiem zlewowym :mrgreen:

wma - 2018-03-27, 23:21

Pooglądaj te zdjęcia, to będziesz wiedział gdzie szukać korków.
https://www.olx.pl/oferta...D5-IDhJxXR.html
Korek wlewowy jest dość skutecznie zasłonięty przez osłonę termiczną. Aby się do niego dostać trzeba odkręcić wydech (bez demontażu), aby można było swobodnie przesunąć tą rurkę i dostać się do korka. No i kwestia zdjęcia spinki mocującej osłonę termiczną, ja robiłem to z góry.

NieMario - 2018-03-29, 14:16

Dzięki
Trochę mi to wyjaśniło. Po Świętach do dzieła, dam znać jakie efekty.
Pozdrawiam i najlepszego na ten Świąteczny czas.

hucker - 2018-06-03, 22:39

Co może być przyczyną , gdy podczas przyśpieszania dynamicznego na 4 biegu i obrotach silnika około 4500, w momencie jak zmniejsze gaz to podczas zmiany biegu na 5 jest mocne szarpnięcie?
Czy wymiana oleju w skrzyni może pomóc?

maq - 2018-06-04, 11:54

Tak jest w każdym automacie. Jeżeli puścisz gaz w momencie zmiany biegu, to cały napęd 'uderzy' z powodu przejścia z rozpędzania na zwalnianie i hamowanie silnikiem. Może się to zdarzyć na każdym biegu wyższym niż pierwszy.
hucker - 2018-06-04, 20:39

Jest jakiś prosty sposób by uniknąć tego szarpnięcia , bo mam wrażenie że półośki pozrywa.
tomek - 2018-06-05, 23:34

Na początek wymień płyn w skrzyni, jeśli długo nie był zmieniany - ta czynność potrafi zdziałać cuda.
Pytanie jak duże jest to szarpnięcie - ten automat ma swoje niuanse. Nie przypominam sobie, aby u mnie było to jakieś szczególne, przy szybkim przyspieszaniu.

niumin - 2018-06-06, 06:06

Nie wiem jak u innych, ale u mnie potrafi łupnąć. I nie tylko z 4 na 5, na niższych biegach też. W sytuacji gdy jest gaz wciśnięty, skrzynia "naszykuje" się do zmiany, a Tobie przyjdzie ochota odpuścić pedał to jest łupnięcie jak młotkiem. Mnie się to zdarza przy niższych biegach, w mieście, gdy trzeba doskoczyć a potem po hamulcach.
Gliwice3.6 - 2018-06-12, 19:54

u mnie "łupnięcie" pojawia się przy dynamicznym ruszaniu przy około 40km/h podczas zmiany biegu (wciśniętym cały czas pedale gazu).
Coś mi się nie wydaje, że tak powinno być :(

maq - 2018-06-12, 20:33

Olej od nowości? Wymień.
Gliwice3.6 - 2018-06-12, 20:46

wymieniony jakieś 15000 km temu po zakupie auta
lukasz3.6 - 2018-06-12, 21:19

Sprawdź śruby półosi, w moim przypadku były delikatnie poluzowane i objaw jak w dwu FF wyżej.
Gliwice3.6 - 2018-06-24, 19:32

Chodzi o śrubę przy kole?? Czy może na wale ?? Z góry dzięki...
pitwad1 - 2018-08-23, 22:44

Witam wszystkich posiadaczy FF. dziś sam wymieniałem olej w przednim napędzie. W disealu korek spustowy jest nad poduszką skrzyni, a wlewowy znajduje się pod aluminiową obudową od strony rury wydechowej. Udało się odkręcić dwie nakrętki na klucz 13 mocujące tą osłonę aluminiową , później nalezy ją delikatnie odgiąć i jest dostęp do korka wlewowego. gorzej z dolnym korkiem ale klucz imbus w kształcie litery L - 10 z Tesco wystarczył. jego krótszą część skróciłem ok 1 cm. i udało się korek poluzować, a następnie odkręcić palcami. poduszę skrzyni zasłoniłem osłonką wykonaną z butelki po napoju, po której po odkręceniu korka spłynął olej. całość wykonana bez demontażu rury wydechowej. ps. u mnie poduszki nie da się wyjąć gdyż śruba którą jest przykręcona - jej główka skierowana jest w stronę wydechu. Więć nie można jej wyjąć. całość zajęło ok 1 godz. olej amsoil 75w90. pozdrawiam i zachęcam do samodzielnj wymiany.
maq - 2018-08-24, 09:06

Bardzo ważne jest przy tekiej operacji, zwłaszcza jeżeli korek jest na imbus, żeby go za mocno nie przykręcać. Inaczej następnym razem będzie bieda.
Orson - 2019-08-06, 20:18

Gliwice3.6 napisał/a:
u mnie "łupnięcie" pojawia się przy dynamicznym ruszaniu przy około 40km/h podczas zmiany biegu (wciśniętym cały czas pedale gazu).
Coś mi się nie wydaje, że tak powinno być :(

Hej, od kilku dni mam podobny przypadek. Słychać "łupnięcie" dokładnie przy przekraczaniu 40km/h, ewidentnie z tylnego napędu.
Jutro lecę po olej do tylnego mostu i sprawdzę też te śruby przy półosiach, o których ktoś pisał.
Dodam, że skrzynia zmienia biegi płynnie, a olej wymieniany był ok 18 tys km temu. Auto ma przejechane 149000 km, a w książce nie ma żadnych wpisów odnośnie wymiany oleju w napędach. Wydaje mi się, że nie był wymieniany w ogóle. Myślicie, że może to być przyczyną?

Żadne komunikaty od serwisu AWD się nie wyświetlają


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group